lördag 14 januari 2012

Fem snabba

J. K. Rowling x 2, två klassiker och en superhypad svensk bok.bokhög

Här är de –>

Alla böcker jag läst sen jag började skriva bokrecensioner i en liten lila skrivbok. Håller nu på med att skriva över dessa hit. För jag har inget bättre för mig. Tänkte bara sticka förbi här och skriva några rader om ett gäng böcker som jag egentligen inte känner att jag behöver säga så mycket om. Enjoy!

 

 

Harry Potter and the Philosopher’s Stone

J. K. Rowling 1997; Bloomsbury; Engelska; 224 sidor

Harry Potter thinks he is an ordinary boy - until he is rescued by a beetle eyed giant of a man, enrols at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry, learns to play Quidditch and does battle in a deadly duel. All because Harry Potter is a wizard! Follow the adventures of Harry Potter as he discovers the magical, the dangerous, the unpredictable world of Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry.

* * * * * * *

Jag har precis läst om första Harry Potter-boken och det är ju inte klokt hur bra den är! Jag verkar på något vänster ha glömt bort hur mycket jag gillar J K Rowlings värld, böckerna är ju lysande! Så smarta! Och det har gjort min hjärna gott att koppla av några dagar och tugga igenom något bekant. Åh, kärlek!

5/5

Såklart!

2012-01-13

 

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Jonas Jonasson 2009; Pocketförlaget; Svenska; 404 sidor

Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt.
Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig.

* * * * * * *

Detta är en galen bok. Och vilken härlig titel! (Köpte den helt på grund av titeln innan den blev superhypad.) Här händer det grejer, vill jag lova… Allan Karlsson tröttnar på ålderdomshemmet och kliver helt sonika ut genom fönstret. På rymmen möter han diverse skumma typer och vi får genom återblickar ta del av hans minnen från sitt hundraåriga liv. Riktiga rövarhistorier! Jag gillade den till att börja med, men till slut blir det för mycket och då köper inte min hjärna det storslagna längre och jag tappar koncentrationen totalt. Läs den om ni är ute efter något lättsamt, men ni ska inte vänta er något storslaget som ni kommer bära med er länge. När boken var utläst flög det mesta från den ut ur mitt huvud.

3-/5

[utläst sommaren 2010]

 

The Catcher in the Rye

J. D. Salinger 1951; Little Brown; Engelska; 224 sidor

Tells the story of a seventeen-year-old dropout who has been kicked out of his fourth school. This novel dissects the 'phony' aspects of society, and the 'phonies' themselves: the headmaster whose affability depends on the wealth of the parents, his roommate who scores with girls using sickly-sweet affection.

 

* * * * * * *

Ännu en av de där klassikerna jag känt att jag borde läsa. Men den här fastnade jag inte alls för. Hade helt klart förväntat mig mer av en handling, för här händer i princip ingenting. Holden diskuterar med sig själv (eller med läsaren)  under sina tre dagar i New York. Men jag bryr mig inte riktigt. Synd! Läste den på engelska och tycker den är ganska lättläst om än en smula seg.

2/5
[utläst 2010-09-11]

 

Skräck och avsky i Las Vegas

- en vild tripp till hjärtat av The American Dream

Fear and Loathing in Las Vegas – A Savage Journey to the Heart of the American Dream; Hunter S. Thompson 1971; Pocketförlaget; Svenska; 229 sidor

Vi befann oss någonstans i närheten av Barstow just där öknen tog sin början när drogerna började ta. Jag minns att jag sa något i stil med "Jag känner mej lite yr i huvet; kanske bäst att du kör..." Och plötsligt hördes ett dån omkring oss och himlen var full av vad som såg ut som jättestora fladdermöss som tjutande kom störtdykande ner mot oss och fladdrade runt omkring bilen, som gick i sådär hundrasextio med suffletten nere på väg mot Las Vegas.

Skribenten Raoul Duke och hans 150-kilosadvokat Dr. Gonzo anländer till Las Vegas med en arsenal av droger. Deras uppdrag: bevaka ett motorcykelrace i öknen. Artikeln blir aldrig skriven men på eget initiativ växer uppdraget till en påtänd jakt på hjärtat av The American Dream. Resan som följer blir en neurotisk mardröm och en gravskrift över 60-tales drogkultur.

* * * * * * *

Bestämde mig för att läsa boken innan jag såg filmen. Vilken lullig röra! Stundvis vet jag överhuvudtaget inte vad som händer. Kan ibland inte lista ut om det är någon av karaktärerna, författaren eller utgivaren av boken jag läser som talar…! Men om man struntar i det man inte förstår och fokuserar på det som är någorlunda klart, så är det skruvad berättelse om droger 24/7 och jag vet inte riktigt vad jag tycker. Kan en bok vara både lättläst och svårförstådd? För det tycker jag att den är. Tror jag…

2+/5

[utläst 2010-11-16]

 

The Tales of Beedle the Bard

J. K. Rowling 2007/2008; Bloomsbury; Engelska; 128 sidor

'You've never heard of The Tales of Beedle the Bard?' said Ron incredulously. 'You're kidding, right?' (From Harry Potter and the Deathly Hallows)

Translated from the original runes by Hermione Granger, the tales are introduced and illustrated by J. K. Rowling. Also included are notes by Professor Albus Dumbledore, which appear by generous permission of the Hogwarts Headmasters' Archive.

* * * * * * *

Här har vi ännu en Harry Potter-avkomma. Lättläst, med stor text och smått barnsliga illustrationer av författarinnan själv. Även om illustrationerna inte helt faller mig i smaken är de ett stort plus. Jag säger det igen; fler författare borde dekorera sina texter! Kommentarerna från Professor Albus Dumbledore känns nödvändiga och är helt klart bäst. Utan dem hade jag nog inte ens läst alla sagorna, för de är rätt tråkiga. Men de ger en efterlängtad ny inblick i trollkarlsvärlden, dock utan nyheter. Det är historien om de tre bröderna som är bäst och den har vi ju redan läst (i sista Harry Potter-boken). Är du ett Harry potter-fan borde du läsa Beedle the Bard!

3-/5

[utläst 2011-08-05]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...