fredag 27 april 2012

Mr. Dixon försvinner av Ian Sansom

Sedan jag läste Fallet med de försvunna böckerna i januari har en idé etsat sig fast hos mig: Tänk att få köra en bokbuss på landsbygden…! Det hade varit något för mig!

mr dixon försvinner

Detta är andra fristående delen i en serie. Om du inte läst första boken, varför inte kolla in vad jag skrev om Fallet med de försvunna böckerna istället? :)

Jag hade höga förväntningar på Mr. Dixon försvinner då första boken om Israel Armstrong blev en favorit. Fallet med de försvunna böckerna kändes dock längre, mer genomarbetad och roligare. Tyvärr tycker jag inte att Mr. Dixon försvinner hinner komma igång innan den tar slut.

Första kapitlet lurar återigen in mig i den lockande värld Israel lever i. Ortsbefolkningen är inte som de människor Israel var van vid i London och det kan jag känna igen. (Har jag nämnt att jag jobbat i hemtjänsten långt ute på landet i tre år?) Det gnälls på lokalbefolkningen som inte lämnar tillbaka sina låneböcker i tid. Det är charmigt och bra, men när varuhusägaren Mr. Dixon och en hel drös med pengar går upp i rök drar polisen direkt slutsatsen att det är vår tafatte bokbussbibliotekarie som är skyldig. De fängslar honom och vägrar lyssna på vad han säger. Här riktigt kryper det i mig av obehag när jag känner Israels vanmakt. Obehag var inte vad jag väntat mig av den här boken och det tar sedan ett tag för den att locka mig tillbaka, men det gör den.

Mycket av det jag gillade från första boken finns kvar, men Mr. Dixons försvinnande är inte ett lika underhållande problem att lösa som en bokbuss utan böcker. Precis som i första boken irriterar sig språkmuppen i mig på en del slarvfel, men översättaren verkar ha botats från till-sjukan. Det tackar vi (jag och språkmuppen) för! :) Det finns vissa stycken i Mr. Dixon försvinner som jag blev så glad åt att jag satt dem på min anslagstavla. Gillade du första boken tycker jag att du ska skruva ner förväntningarna lite innan du sätter i dig denna. Har du däremot inte bekantat dig med Israel Armstrong än, läs hellre Fallet med de försvunna böckerna!

Detta är den andra av hittills fyra delar i The Mobile Library Mystery Series. Andra boken i en serie brukar ju dessvärre vara sämre – synd att det blev så även här… Men jag väntar med gott mod på svenska översättningen av Delegates’ Choice, för Mr. Dixon försvinner följer på ett bra sätt upp landsbygdscharmen och Israel Armstrongs tafatthet. Med ett bättre genomtänkt mysterium att lösa kan tredje boken bli riktigt bra, för Ian Sansom skriver skickligt och sidorna flyger fram. Jag vill ha en egen bokbuss och fler böcker om Israel Armstrong!

3/5

Detta var ett recex från Massolit Förlag. Tackotacko!

 

Titel: Mr. Dixon försvinner

Originalets titel: Mr. Dixon Disappears

Författare: Ian Sansom

Förlag: Massolit

Språk: Svenska

245 sidor

Israel Armstrong, en av världslitteraturens mest osannolika detektiver, är tillbaka i den andra delen i den hyllade feel good-deckarserien som inleddes med Fallet med de försvunna böckerna.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...