tisdag 17 april 2012

I hyllorna: M

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven M. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

___   ___

Mm

böcker på M2

Många böcker idag, börjar med de som jag faktiskt har läst.

Malice Aforethought av Francis Iles. Kurslitteratur från Bloody Murder-kursen jag gick. Tyckte den här var grymt rolig! Och grym. Men mest kan jag inte låta bli att le när jag tänker på den. Låter som det börjar bli dags för en omläsning, tycker jag :)

Mrs. Dalloway av Virginia Woolf. Vem är rädd för Virginia Woolf? …jag! Jag har blivit det. Tvingades traggla mig igenom denna och To the Lighthouse på BTH, på engelska dessutom, och jag gillar dem icke! Nej, jag vill nog inte läsa mer av henne…

Mannen som kunde tala med hästar av Nicholas Evans. Alla tjejer sägs gå igenom en foto-period och en häst-period. Jag likaså. Några år efter häst-periodens slut (när jag spenderade mornarna med makrofotografering istället) hittade jag den här i Maxis realåda och mellan raderna kom minnena och stallukten tillbaka. Tuggade mig igenom den i godan ro och gillade det jag läste. En fin berättelse! Filmen är inte så pjåkig den heller.

Montecore: en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri. Maxis realådor är en aldrig sinande guldgruva! 10 kronor för den här, en av de bästa svenska böcker jag läst. Jag föll som en fura för språket, charmen – allt! Läs, njut! <3 Provläs och köp – den kostar bara 19 kronor hos bokus!

böcker på M1

Fortsätter med de jag inte läst.

Märkt av Kelley Armstrong. Läste första delen i serien, Biten, och gillade den skarpt. Vet inte varför jag inte läst andra boken när den står och väntar på mig… Får ta tag i detta.

Maps av Nuruddin Farah. När jag gick Colonialism/Postcolonialism, en litteraturkurs på BTH, köpte jag bara två av åtta böcker – detta var en av dem. Lite sur blev jag allt när läraren sedan meddelade att vi inte skulle läsa Maps. Tycker den verkar bra, så kanske tar jag mig an den en vacker dag.

Momo – eller kampen om tiden av Michael Ende. Momo har tittat på mig i hyllan sen jag var barn och jag har alltid tyckt den verkat fin och härlig. Men har av någon anledning inte läst den. Än.

Mangon som sprängdes av Mohammed Hanif. Tipsad om denna från Gomorron Sverige för en halv evighet sedan. Finns inte i pocket hos nätbokhandeln längre, men hittade den glädjande nog på Bokia här i staun. Så den fick åka med hem! :) Vill läsa!

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Jj, Kk och Ll.

2 kommentarer:

  1. Momo kan jag verkligen rekommendera, det är en av de bästa böcker jag läst :) Samma författare som till "Den oändliga historien", vilket definitivt är en av de bästa böcker jag läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska definitivt ta mig an Momo när jag känner att jag hinner :) Min hjärna tycker det är jätteskoj att författaren till Den oändliga historien heter just Ende i efternamn. Sån är jag, haha! x)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...