söndag 15 april 2012

I hyllorna: L

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven L. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

_   ___   _   _

Ll

böcker på L1

Ooh, kolla – en språksektion! ^^

Language Myths av ett helt gäng språkmänniskor. Denna fina lilla bok införskaffade jag när min lingvistiklärare tipsade, för lingvistik och den läraren var det bästa med BTH! Nitton lingvister får här skriva av sig om språkmyter de tycker vi behöver sticka hål på. Det är informativt och intressant för språknörden i mig. Men jag kan inte hjälpa att bli lite irriterad när vissa av mina egna sanningar visar sig vara lika mycket myt som något ur Råttan i pizzan. Kanske är inte ens jag allvetande, det var det värsta!

Latin – Kulturen, historien, språket av Tore Jansson. Japp, mer språkstudier! Latin A på gymnasiet var urkul! Fick den här i julklapp som ett resultat av detta :) Har börjat läsa den flera gånger, men sen glömmer jag bort den… Men bokmärket får sitta kvar ett tag till för jag vill läsa den!

The Language Instinct – How the Mind Creates Language av Steven Pinker. Kurslitteratur från en lingvistikkurs på BTH (minns inte vilken). En bok jag föll för! Tro inte för den sakens skull att jag läst hela boken, för det har jag inte. Läste bara så mycket jag var tvungen att läsa. Men sätter mig ibland och bläddrar i den (den är jätteskön att hålla och bläddra i!) och läser stycken. Ska läsas, banne mig! 

Böcker på L2

Nämen titta, en klassikersektion!

Lille prinsen av Antione de Saint-Exupéry. Den här har stått i föräldrarnas bokhyllor och tittat på mig sedan urminnes tider och ska läsas!

Lord of the Flies av William Golding. Modern klassiker som förtjänar sitt rykte. Jordens undergång, människans sanna natur, det går så fort utför. Jag blev en smula illa berörd och förbannad… Läs den!

Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Dåligt samvete med stort D och roten till mitt ogillande mot samlingsvolymer har vi här! Här började jag läsa med gott mod men körde totalt fast i slutet av andra boken. Blah! Står på listan över måsteläsningar 2012 – nu ska den läsas!

Favoritklippet från filmen, näst efter öppningsscenens sång som sitter som en smäck i hjärnan. Och glöm inte Watson i ful grön morgonrock! ;D

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Jj och Kk.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...