tisdag 8 december 2015

(7 dec) TBR-uppdrag 2016

Välkommen till Potatens adventskalender 2015, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. För att samla poäng i jultävlingen ska du svara på frågan sist i inlägget. Läs mer här.

Galenskaper! Det är vad det är. Jag talar naturligtvis om olästhyllan och den aldrig sinande ström nya böcker som hittar hit. Inget fel med nya böcker – älskar’t! – men när de blir stående så tynger de mig en smula. En stor och tung smula…
   Idag tänkte jag ta mig en snabbtitt på olästhyllan och prata om hur jag ska få ordning på den. Hur gör man för att läsa fler böcker än man får hem?

 

 


Dagens fråga
Hur bra koll har du på din olästhylla? Hur många olästa böcker har du och hur ser planen ut för att bli av med dem? (Eller vill du inte bli av med dem?)
(Svara senast 23 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

8 kommentarer:

  1. Enligt goodreads har jag 27 olästa böcker i bokhyllan. Helt ok, men julen kommer... Mitt dåliga samvete är alla tegelstenar, borde ha ett mål att läsa iaf 3. I januari var det ju temaläsning av böcker man haft länge. Superbra! Betade av sånt jag ej läst annars och blev positivt överraskad.

    SvaraRadera
  2. Just nu har jag inte koll min olästhylla. Men vet att jag räknade dem i början av året och då var det ca 130 stycken. Helt galet! Jag planerar att läsa alla. Och hade som mål att minska på dem i år. Tvivlar på att jag gjort det, fast jag inte direkt köpt jättemånga nya, men jag tar alldeles för många och tunga turer biblioteket. Så det målet får jag väl ta tag i nästa år istället. Och då genom att varva böcker jag verkligen vill läsa med ett och annat som känns mer som måsten.

    SvaraRadera
  3. Jag tror man har lite hatkärlek till sin olästhylla :P Jag har inte ens vågat räkna...hehe

    SvaraRadera
  4. Jag hade som mål att ha 50 mindre olästa än i början av året, det misslyckades totalt och istället har jag ökat med typ minst 50. Men inför nästa år tror jag att jag ska göra som jag gjorde i år, hyllvärmarutmaning. Då tog jag alla mina äldsta böcker (i från 2012) som var 12 st och så har jag antingen gjort mig av med dem eller läst dem. Tänkte göra så nästa år också fast med 2013s böcker, dock var det väldigt många olästa böcker så jag har tänkt att välja ut 12 st som ska bli lästa :)

    SvaraRadera
  5. För tillfället har jag cirka a 80 böcker i oläst-hyllan ... ja, jag håller rätt så bra koll på dem :P hmm - hur jag tänker bli av med dem? För tillfället gäller iallafall köpstopp, och inte be om rec-ex i viss mån ... det går dock sådär, och jag tror definitivt att jag kommer få någon bok till julen också. Men alltså egentligen tycker jag det är rätt så kul att ha så många böcker att välja bland - det är som ett eget litet bibliotek. Och jag VILL ju läsa dem, någon gång ... nästa år tror jag jag ska ha någon sorts utmaning för att minska på dem - typ att jag ska läsa en viss mängd och sedan får jag först köpa/be/låna nytt. :)

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag har nog inte räknat mina olästa böcker sedan i våras och med tanke på hur många jag läst och hur många jag köpt så ligger säkert antalet fortfarande på drygt 200 stycken. Den enda plan jag har för att minska på antalet är att försöka läsa så många böcker per månad som det bara går. Men jag kan inte påstå att jag lider utav antalet. Är ju inte sysslolös i alla fall :)

    SvaraRadera
  8. Jag har antalsmässigt ingen superkoll på mina olästa, men jag har ganska bra koll om jag kikar efter "näsa bok till läsning" att t.ex. den och den är ju faktiskt oläst och de är jag nyfiken på (eller så bestämmer jag mig ibland för att skänka boken vidare om jag känner ganska starkt att jag inte kommer ta mig an boken inom ens en lååång framtid)... Så jag har koll med ögat, även om jag inte räknar... (: Jag tror dock inte att antalet är mer än tvåsiffrigt och det är jag nöjd med. Drömmen för framtiden är att på längre sikt kanske ha en bibliotekshörna i mitt förmodade "för-alltid-hem", men då räknar jag med att många böcker jag fyller dessa hyllor med är inköpta favoriter som jag vet att jag tycker om och vill äga! :D (;

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...