söndag 6 december 2015

(6 dec) Shannara, julmarknad och adventsmys

Välkommen till Potatens adventskalender 2015, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. För att samla poäng i jultävlingen ska du svara på frågan sist i inlägget. Läs mer här.

Det finns så mycket som är mysigt. Den här helgen har varit mysig på alla möjliga sätt och det är därför jag inte fått iväg ett adventskalenderinlägg förrän nu, jag har helt enkelt prioriterat kompishäng och det kan väl inte vara fel?
   Lördag: Julmarknad på Bubbetorp med Blekinge trädgårdsmästarutbildning. Så ja, vi har stått på julmarknaden (som är den största häromkring och varje år utspelar sig på herrgården där vår skola ligger). Det har varit förberedelser och kransbindande hela veckan och det blev en del slit, men jöskes vilket härligt julmys till slut! Därefter följde glöggfika och bokning av Star Wars-biljetter i goda vänners lag, sedan sov jag som en liten gris.

potatkrans
tuberosum på instagram.

 

Söndag: tog oss inte upp ur sängen förrän klockan 11, sedan blev det långfrukost och hela Skrotnisse på youtube. Minns ni Skrotnisse och hans vänner? Ett underbart mysigt barnprogram från tiden då serier kunde ha 13 avsnitt och sedan vara slut, trots att de var bra. Rösterna inkluderade sådana härligheter som Helge Skoog och Robert Gustavsson, bara en sådan sak. Jag borde kanske pluggat och bloggat och läst ut en bok, men plötsligt var det viktigare att ta det lugnt och hänga med viktiga människor. Hur spenderade du andra advent?

 

Men så skulle jag ju skriva något bokigt också. Idag har turen kommit till The Elfstones of Shannara. Det är andra boken i The Original Shannara Trilogy, skriven av Terry Brooks. (Länk till goodreads.) En serie jag tänkt läsa, nångång. Men så händer det – plötsligt får jag reda på att andra boken blivit TV-serie och börjar på HBO i januari 2016. What to do?! Den kanske inte är bra, med MTV som avsändare blir jag ju lite osäker på kvaliteten… Men ändå.
   Jag måste ju läsa den. Eller? Borde - ja, jag borde. Jag vill ju se serien, och jag vill läsa boken innan jag ser serien. Det vanliga dilemmat för en boktok alltså. Kommer du att se TV-serien och ska du i så fall läsa boken först?

 

Jag väntar med spänning på första avsnittet, för tänk vad underbart om det är bra… Och med detta babblande lämnar jag er åt era adventsbestyr.

 


Dagens fråga
Vilka tv-program betyder julmys för dig? Annat än Kalle då ;)
(Svara senast 23 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

6 kommentarer:

  1. Ja Kalle Anka är ju en självklarhet, men jag kan inte heller tänka mig julafton utan Karl-Bertil Jonssons Julafton. Det programmet ger verkligen julstämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt aldrig sett det... Funderar på det varje jul men det blir alltid något annat ist.

      Radera
  2. För mig har det blivit en tradition att titta på Svensson Svensson varje jul. Är det och Kalle Anka som är de programmen jag måste se under julafton.

    SvaraRadera
  3. Även jag tittar på Svensson Svensson varje jul. Och ser jag avsnittet någon annan tid på året så får jag julkänsla!
    Annars brukar jag varje år göra en omtittning av Mysteriet på Greveholm. Det fungerar också bra för julkänslan :)

    SvaraRadera
  4. Jag har nog ingen klart tv-program som för mig betyder jul... Jag tröttnar kanske inte helt på "Tomten är far till alla barnen" som jag sett då och då kring jul, men i övrigt kollar inte jag jättemycket på fasta tider/programpunkter på tv på så vis och med det blir det kanske inte heller något återkommande. Ett tag var min favorittv-punkt "Kan du vissla Johanna?", men den förknippar jag idag ganska starkt med min farfar som gick bort -08, så den är fortfarande lite för sorgsen för min smak i juletid, även om den är fin i sin helhet!

    SvaraRadera
  5. Har nog inte något direkt klockrent svar på den här frågan. Ser nog inte på tv så mycket kring jul? Men kanske The Snowman som iallafall här visas varje år, tycker den är så himla fin :')

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...