måndag 14 december 2015

(14 dec) Sword Princess Amaltea 3 - min första blurb :D

Välkommen till Potatens adventskalender 2015, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. För att samla poäng i jultävlingen ska du svara på frågan sist i inlägget. Läs mer här.
   Jag har just nu massiva problem med att få upp mina blogginlägg, det är något mysko i görningen här, men jag ska kämpa på och försöka få ut så många inlägg som möjligt innan jul.



Plötsligt händer det. Plötsligt får man ett sms från den där nördiga bokvännen som undrar om man sett det. Sett vad? Att ens namn står på en riktig bok! (Rättstavat dessutom.) Mycket märkligt, det måste jag säga. Men dagens inlägg ska handla mindre om mig och mer om en svensk mangatrilogi väl värd uppmärksamhet.
 
Sword Princess Amaltea handlar om prinsessan Amaltea som enligt traditionen måste rädda en prins i nöd, gifta sig med honom och få halva hans mors drottningadöme. Låter det avigt så beror det på att detta är en könsomvänd värld, där de attribut vi i vårt samhälle sätter på kvinnor istället sätts på män, de ses därför som svaga och ömtåliga. Det är upp till kvinnorna att skydda sina män från andra kvinnor, för män som klär sig på ett visst sätt eller rör sig i vissa kvarter får räkna med att råka illa ut. ...nu börjar jag ilskna till på hur vårt samhälle ser ut igen – moving on.

Detta är alltså tredje och sista delen i serien och även om det kanske inte är riktigt lika bra som första och andra så är det ett bra avslut. Jag är nöjd när jag läst klart och jag kommer säkert plöja alla böckerna snart igen. Historien fungerar och förhoppningsvis kan det få en och annan som tar våra könsroller förgivna att tänka till och ifrågasätta hur vi beter oss. Tjusigt och viktigt, ta dig en titt på Sword Princess Amaltea!


Tack till Kolik förlag för detta recex!

Läs gärna min recension av första boken, full med ilskna tankar kring hur vår värld ser ut.


Sword Princess Amaltea 3
Natalia Batista 2015
Kolik förlag
195 sidor
ISBN: 9789186509538
goodreads-snitt: 3,89




 Dagens fråga
När vi ändå talar om serier: vilken serie/grafisk roman är din favorit i år?
(Svara senast 23 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

4 kommentarer:

  1. Åh - i år är året jag upptäckte Kim W. Andersson och "Alena" är nog den solklara favoriten i år! Jag gillade valet av färger - det dova och blodet, känslorna och det mörka som på något märkligt sätt blir så vackert i serieformatet (och jag är så oerhört nyfiken på filmatiseringen)! Det är inte alltid jag blir berörd på en så stark känslonivå som jag ändå blev av den här serieromanen! <3 Att få ett signerat ex av både "Alena", "Love Hurts" och "Love Hurts 2" på bokmässan var toppitopp! ;D :D

    SvaraRadera
  2. Jag är faktiskt urdålig på att köpa/läsa/låna serier eller grafiska romaner. Det enda som kan föreställa något i serieväg som jag läst det senaste året är några specialpocket av Kalle Anka. Den jag läser nu heter Arrr Ghhh! och den handlar lite om pirater :) :)

    SvaraRadera
  3. Jag är rätt säker på att jag inte läst en enda grafisk roman eller serie. Möjligtvis att jag läst lite i mina Kalle och Hobbe-serieböcker som jag har och älskar!
    Men kan nämna en som jag skulle vilja köpa och läsa för den är så snygg och det är Through the woods.

    SvaraRadera
  4. Legenden om Sally Jones räknas väl? För den läste jag, riktigt i början av 2015 och ÄLSKADE. Typ grät, och det händer inte direkt ofta. Känslorna Sally har skildras med sådan oerhörd precision och kärlek och allting känns bara ... mitt i prick.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...