söndag 13 december 2015

(12 dec) Synd om mig-bok

Välkommen till Potatens adventskalender 2015, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. För att samla poäng i jultävlingen ska du svara på frågan sist i inlägget. Läs mer här



Stress, stress, stress. Det har varit mycket ett tag nu, men i onsdags blev det mesta färdigt. Så vad händer när stressen släpper? Förkylningen slår till! Jag verkar alltid ha en förkylning på lut som bara väntar på att jag ska slappna av så att den kan däcka mig. Torsdag och fredag har spenderats i sjuksängen med en bok. En speciell bok. För det finns vissa böcker som är mer tröstande och omhändertagande än andra.

För mig är Harry Potter de bästa synd om mig-böckerna. Just nu lyssnar jag på hur Mad Eye Moody visar Avada Kedavra för Harry och de andra och det är bara så härligt. (Inte just att tortera spindlar då.) Det finns något makalöst tryggt med att lyssna på/läsa Rowlings böcker, särskilt såhär i juletider. Jag har hur många böcker som helst som jag borde läsa, men just nu är det faktiskt lite synd om mig ännu en omläsning av Harry Potter and the Goblet of Fire är precis vad jag behöver. Dessutom är det oerhört tillfredsställande att äntligen börja läsa från den urtjusiga boxen jag fick i våras. (Jag viftar med alla böckerna i den boxen i den här potatvideon, vid 5:40.)






 Dagens fråga
Vilka böcker plockar du fram när allt du vill ha är något välbekant och mysigt?
(Svara senast 23 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

4 kommentarer:

  1. Om det är mysigt vet jag inte, men när jag vill ha något välbekant och något som jag gillar så blir det en Homan-deckare av Jan Mårtenson.

    SvaraRadera
  2. Då tar jag fram någon ungdomsbok som jag läste när jag var yngre (dvs 15-20 nånting). Ofta brukar det kunna bli någon bok av Katarina von Bredow. Expert på att rodna eller Knappt lovlig fungerar alltid.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle vilja svara Harry Potter, men så inser jag också att hur välbekant serien än må vara (både som bok och film) så har jag i princip aldrig läst om den mer än i studiesyfte... Så då skulle jag nog istället vilja lyfta fram den mer lättlästa serien som jag har tagit till mitt hjärta i, i princip, samma grad som Harry Potter: Holly Blacks och Tony DiTerlizzis "Spiderwick" samt "Bortom Spiderwick"! <3 För min del så behöver jag nog ganska lättplöjda och älskade serier för att hitta det där magiska, välbekanta och trygga så som denna serie kan framkalla.

    SvaraRadera
  4. Öö, Harry Potter, för mig med. När jag bara känner mig nere och ingenting är kul, då längtar jag till Harry och gänget. Ofta vänder jag mig också till dem, om jag inte känner mig alldeles för trött ...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...