lördag 5 december 2015

(5 dec) Mitt trädgårdsår

Välkommen till Potatens adventskalender 2015, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. För att samla poäng i jultävlingen ska du svara på frågan sist i inlägget. Läs mer här.

 

Mitt trädgårdsår

Jag gillar John Taylor, jag tycker han är mysig. Folk pratar så dant om Ernst som den ultimata mysgubben, men för mig är det John som gäller. Så när han dyker upp med en vacker trädgårdsbok måste jag givetvis ta mig en titt.
    I Mitt trädgårdsår berättar John Taylor vad han gör i sin trädgård (dvs. Malmö slottsträdgård) årstid för årstid. Det är korta texter om att gräva, så, plantera och njuta. Här finns förvisso en del tips, fakta och sunt förnuft, men det är inte främst för att lära mig om växter som jag bläddrar; denna bok förmedlar snarare glädjen i att ha och arbeta i en trädgård. Det handlar om hur glädjen trumfar slitet och frustrationen, om hur även den tristaste vinterdag kan ge lycka och välbehövlig vila. Texterna ackompanjeras av vackra bilder, foton i svartvitt och färg samt illustrationer som inte är rädda för att ta plats. Jag bläddrar och bläddrar och känner hur lusten och längtan efter mer trädgårdsarbete kommer krypande. Och visst är det det magiska med den här boken; den drar mig ut i trädgården igen, trots att jag trodde att jag var trött; den sätter ord på sådant jag egentligen redan vet – hur underbart det är att jobba med växter. En bok att bläddra i igen och igen och igen!

Den här boken är så tjusig att jag utlovar därför en snabb genombläddring av den i en potatvideo som dyker upp snaaaart – den måste ses!

 

Mitt trädgårdsår
John Taylor
Illustrationer: Kristin Lidström
Foto: Pernilla Bergdahl
Massolit förlag 2015
167 sidor
ISBN: 9789187785191
goodreads-snitt: Not yet…

adlibris bokus cdon

 


Dagens fråga
Vad har du för relation till det gröna? Trivs du med växter och de med dig; vårdar du ömt dina plantor eller bor du med sidenväxter?
(Svara senast 23 december kl. 23.59. Mer information om tävlingen hittar du här.)

5 kommentarer:

  1. Har två växter i mitt fönster som jag försöker att sköta om. Glömmer att vattna de ibland dock, men de ha inte dött ännu. Har även ett part finare fekjblommor. Tycker att det är rikligt fint när man har växtlighet runt sig.

    SvaraRadera
  2. Jag och maken vill alltid omge oss med gröna växter i fönster och vrår i vår lägenhet. Men ibland när orken och värken tar ut sin rätt så kan man glömma att vattna några dagar. Visst ser inte alla växter toppenfina ut alltid, men att ersätta dem med låtsasväxter eller annat finns inte på kartan.

    SvaraRadera
  3. Jag har en del växter, främst pelargoner. De överlever år ut och år in, men är inte så frodiga som de kanske skulle kunna vara. Och även om jag gärna hade velat ha gröna fingrar så kan jag inte riktigt uppbåda intresset för att lära mig. Så jag fortsätter ha sådär hand med mina blommor.

    SvaraRadera
  4. Vissa växter och jag kommer så bra överens, medans andra växter och jag bara inte alls fungerar... Jag försöker att ha gröna fingrar kanske man kan sammanfatta det med, men jag lyckas bara med specifika växter! Orkidéer, våreldar och physalis trivs till exempel ofta bra hos mig och jag kan till och med få dem att växa om jag tar skott och grejar... Just nu bor jag nog dock inte tillräckligt bra för att lyckas med ex. utomhusodlingar och jag längtar delvis till den dagen jag och sambon ev. skaffar hus på grund av att jag kanske kan rå om ett växthus på sikt också... <3

    SvaraRadera
  5. Jag ÄLSKAR egentligen grönt och det gör min mamma med, som älskar sin trädgård men inte riktigt har tid alltid. Jag pysslar inte med plantor och har nog inte en enda i mitt rum för är rädd för att den genast ska dö ... men jag älskar verkligen lummiga trädgårdar och gröna plantor inomhus, har bara inte riktigt ambition för det just nu :/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...