tisdag 1 oktober 2013

Serier: 2x Neidestam + 2x Kibuishi

Idag blandar vi friskt: det blir fler bildfyllda böcker när jag tar mig an två begåvade serietecknare. En tecknare som här riktar sig till barn och en som absolut inte gör det!

 

Jag upptäckte Lina Neidestam i Berättelser från Engelsfors i våras, hennes stil flörtar så med mig att jag ville ha mer. Därför rotade jag runt på bibblan och drog hem Zelda och Maran. Om vi börjar med Zelda så kunde jag bitvis sitta och flina, men blev tyvärr oftare uttråkad och ville till slut bara få den utläst (inget gott tecken). Tecknarstilen är ruffigare i Zelda och skillnaden mot Maran är markant – i Maran är bilderna kristallklara och jag sugs in. Här är det även annat än själva bilderna som lockar, den här boken är så jäkla skruvad. Åh, så bra! Mer smart feministisk folktroporr i serieform till folket!
[utlästa 2013-07-08]

Maran | Kolik Förlag
goodreads | adlibris bokus
Zelda | Kartago Förlag
goodreads | adlibris bokus


 

Kazu Kibuishi är mannen bakom Flight-antologin och de nya omslagen till Harry Potter - han är inte dum han! När Cecilia på BookObsession tipsade om Amulett var jag ju tvungen att läsa dem och satte mig genast i reservationskön på bibblan. De två första delarna blev lediga samtidigt, så nu kör vi!
   Amulett är klassad som lättläst och det är väldigt lite text på varje sida, men att det går så fort att läsa böckerna beror även på bilderna som inte är riktigt så detaljerade som jag hade önskat. Efter att ha sett Kibuishis bokomslag hade jag väntat mig mer genomarbetade bilder även i serierna. Tyvärr känns de ibland lite platta, lite för fort gjorda, här finns några riktigt snygga vyer men lite besviken blev jag. Kanske är jag petig nu, kanske hade jag för höga förhoppningar – det är ju ändå snyggt gjort.
   Amulett handlar om en vanlig tjej som inte alls är vanlig och som hamnar i en främmande värld där hon behöver rädda folk och fä. Berättelsen är alltså inget som sticker ut (såhär långt iallafall) men jag vill läsa vidare och står i kö för att få låna resterande böcker. Det är trots allt en snygg serie och jag rekommenderar den som underhållning en slö dag – det var dessutom bra böcker mot min tunga lässvacka.
[utlästa 2013-09-16]

Amulett - Stenväktaren | Bokförlaget Hegas
goodreads | adlibris bokus cdon
Amulett – Stenväktarens förbannelse | Bokförlaget Hegas
goodreads | adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...