tisdag 28 februari 2012

I hyllorna: A

Den här idén verkar ha ploppat upp på bokbloggar överallt (eller rättare sagt hos och dagarna går och beasbokhylla) senaste veckan. Eller om det bara är jag som upptäckt det först nu. Iallafall; jag har tråkigt och tänkte haka på!

Det gäller alltså att leta upp böcker vars titlar börjar på en särskild bokstav. Eftersom detta är första dagen börjar vi från början.

 _  __

Aa

hylla A

Alkemisten av Paulo Coehlo. En fin utgåva av Coelhos populära bok. Det här var Coelhos sista chans att charma mig, det gick väl sådär. Recenserad här!

The Autobiography of My Mother av Jamaica Kincaid. Den här fick vi sätta i oss när jag tog Engelska på BTH. Jojomensan, jag har läst engelskspråkiga litteraturkurser på högskola, tänka sig! Den här kursen hette Colonialism – Postcolonialism, visst låter det kul? ;) Boken var okej men satte inga djupare spår, minns bara att hon hade hål i fickan på klänningen...

Alice in Wonderland and Through the Looking-Glass av Lewis Carroll. Ännu en att bocka av i klassiker-listan. Tyckte att jag förstod mig på Alice in Wonderland, mer eller mindre, och gillade den. Men Through the Looking-Glass var mest bara märklig…

Ankomsten av Shaun Tan. Det kommer snart ett inlägg om Shaun Tan här på bloggen, fyllt med kärlek – åh, vad underbara hans böcker är! Den här, helt utan ord, är så fin!

Aisopos fabler och ABC-bok är gamla vänner sen barndomen. Ibland kan jag drömskt sitta och bläddra bland fablerna :)

The Adventures of the Princess and Mr. Whiffle – The Thing Beneath the Bed av Patrick Rothfuss och Nate Taylor. Härlig bilderbok med barnsliga illustrationer, men den riktar sig ändå inte till barn. Recenserad här!

 

Nästa inlägg (förslagsvis på bokstaven B) blir mer genomtänkt än detta – jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...