tisdag 28 februari 2012

Alkemisten av Paulo Coelho

 

 

 

Titel: Alkemisten

Originalets titel: O alquimista

Författare: Paulo Coelho 1988

(Illustrationer från 1556.)

Förlag: Bazar

Språk: Svenska

221 sidor

 

 

”När du verkligen vill någonting verkar hela universum för att du ska få din önskan uppfylld.”

Alkemisten är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten.

* * * * * * *

Filosofiska berättelser är kanske inget för mig. Genomgående känns Alkemisten lite halvflummig, lite luddig och som om den försöker vara smart. Jag faller inte för sånt. Det är så många som älskar Paulo Coelhos böcker att jag ha velat veta varför. Det kan ju vara pga. det filosofiska och det skulle kanske förklara varför jag är svårflirtad. Han skriver lika lättläst som i Elva minuter och jag läser ut boken på två dagar. (Ja, det är snabbt för att vara jag.) Men återigen lämnar hans bok inga djupare spår.

Det ska sägas att den här utgåvan, som jag snubblade över på någon bokrea någon gång, är riktigt fin! Den är inbunden och illustrerad med bilder från 1556. Snyggt! (Mitt exemplar är dock riktigt fult transportskadat. Är det någon som har erfarenhet av att få ersättning för transportskada från adlibris, bokus eller någon annan? Är det knöligt? Så jag har koll när det här, eller liknande, händer igen.)

Det här var Paulo Coelhos sista chans att hänföra mig efter misslyckandet med Elva minuter, men jag är tyvärr inte övertygad. Jag faller inte för hans texter och kan nu med gott samvete avstå från fler av hans böcker. Missförstå mig rätt, Alkemisten är mycket bättre än Elva minuter. Men inget greppar riktigt tag i mig och det blir inte tillräckligt bra för att få mig intresserad av fler böcker…

3/5

utläst 2012-02-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...