torsdag 9 februari 2012

Främlingen i huset av Sarah Waters

Främlingen i huset

 

 

Titel: Främlingen i huset

Originalets titel: The Little Stranger

Författare: Sarah Waters 2009

Förlag: Natur & Kultur

Språk: Svenska

523 sidor

 

 

 

Nya vindar blåser över England, och de kvarvarande medlemmarna av familjen Ayres, mor, son och dotter, som varit vana vid ett obekymrat liv i de finaste av kretsar, tvingas nu förtvivlat kämpa för att få godset på fötter igen. Men är det bara ekonomiska svårigheter som har drabbat familjen, eller är det något mycket mer olycksbådande som kastar sin mörka skugga över Hundreds Hall?

* * * * * * *

Det är hårda tider i 40-talets England och berättelsens huvudperson, doktor Faraday, kallas till Hundreds Hall för att titta till en patient. Han har inte varit innanför murarna sedan han var barn och möts av ett gods i förfall. Det blir ett möte med den gamla engelska överklassen, som i en förändrad värld nu sitter i stora tomma rum med igenbommade fönster och fortfarande ser sig som störst bäst och vackrast.

Det här är ännu en bok jag snappat upp från Gomorron Sverige. Jag hade höga förhoppningar och var ärligt talat lite besviken efter 200 sidor, men kan inte sätta fingret på varför. Grejen är väl den att man i berättelsen aldrig riktigt vet varför det blir som det blir. För kontrollfreaket i mig är detta en smula störande, men när boken är slut är jag ändå nöjd. Det trodde jag inte efter 200 sidor.

Jag träffade en 88-åring som var jätteivrig att få tipsa mig om en bok. Det visade sig vara just Främlingen i huset. Hon hade lyssnat på ljudboken och tyckte den var spännande och jättebra. Jag tycker den är lite sådär halvspännande, men visst är den bra! Boken flyter på fint och det känns inte som att den ältar gammalt groll, men inte heller rusar på för fort. Tempot är alldeles lagom eftertänksamt.

Den här boken har fått mig att ifrågasätta vad jag egentligen är ute efter när jag läser och kanske är det därför jag uppskattar den så… Det behöver inte alltid vara glasklart, för det är det inte. Det här är en historia med spöken, romantik och klasstillhörighet som lämnar mig mätt och belåten.

En härlig liten spökbok!

4/5

utläst 2011-08-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...