fredag 10 februari 2012

Hej bokkonsument!

Jag har tråkigt så fyller väl i den jag med :) Taget från Johanna K.

 

Senast lästa: Jagad av klanerna (fjärde Vargbröder-boken)

Senast köpta bok: Fick faktiskt ett bokpaket igår på 3,2kg! :D Det innehöll bl a; Griffin & Sabine, Tales From Outer Suburbia, The Children’s Book, Fup, Drottningen vänder blad och The Grimm Legacy. Ooooh…!

Senast lånade bok: Castleflax ska komma till staun idag med A Clash och Kings.

Senast fådda bok: Momo (…eller kanske ville mamma få tillbaka den…)

Favoritbokhandel: Jag gillar den engelska sektionen på Bokia här i staun, men annars blir det nog en i Malmö, vet inte vad den heter :)

Favoritbibliotek: Trivs finfint uppe på Orkanen i Malmö, inte så mycket för bokutbudet som för utsikten.

Antal lånekort: Ett, nånstans. Mitt habegär leder oftast till inköp.

Använder som bokmärke: Har en gammal, gammal dubbel kortlek från Pollux där jag tar det översta kortet i högen varje gång jag börjar på en ny bok. Har gjort så några år och nu är snart högen genomgången. Senast nu hade jag en hästig spaderkung som sällskap.

Favoritfärg på bok: Spelar ingen roll, men vill helst ha någorlunda enfärgade ryggar (alltså INTE som gamla engelska Harry Potter-böckerna!) så de ser bra ut i min färgsorterade bokhylla ;) Är smått nördig med omslag och köper inte gärna en ful bok, men har mer än en gång införskaffat böcker pga. snygga omslag.

 

Favoritmat/snack vid läsning: Helst ingenting, är tillräckligt stor som jag är och att ligga/sitta och läsa gör inte direkt saken bättre. Läsa några timmar tills magen skriker efter mat och sedan äta något ordentligt känns mycket bättre.

Favoritdryck vid läsning: Te är gott, kallnar för fort dock. Har alltid vattenflaskan med mig för huvudet klarar inte av läsning om jag glömmer dricka -_-

Favoritställe att läsa på: Sommartid utomhus i halvskugga (åh, vad jag längtar!) vintertid inomhus i en soffa i solen. I båten på sommaren! Sitta på ett fik och läsa är rätt mysigt det med. Har även för vana att vintertid stanna på väg hem från jobbet när solen skiner, då ställer jag mig på parkeringen till en kyrka längs vägen och sitter i bilen med rutorna nervevade och mysläser tills det blir för kallt.

På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Läser ingen bok-bok, avslutade en igår kväll och ska inte börja på någon ny förrän jag skrivit om de jag lovat mig själv att jag ska skriva om… Men på soffbordet ligger National Geographic; The Photographs där jag kommit till sidan 109.

Den här boken köper jag till en förälder: Ingen. Mamma gillar deckare (det gör inte jag) och läser massor, så vågar mig inte på att köpa något till henne. Pappa läser Hundra år av ensamhet och har hållit på med det sedan början av 80-talet. Med den farten tror jag inte han behöver någon ny än på ett tag ;)

Den här boken köper jag till min bästa vän: Beror på vem det är, det ska vara genomtänkt och smart. Castleflax fyller år snart, så om jag har några idéer skriver jag det inte här…

Den här boken köper jag till en partner: Pfft, ingen aning. Beror väl återigen på vem den människan skulle kunna tänkas vara. Det är dessvärre ingen som jag känner än ~~

 

Favoritgenre: Tar mig glatt igenom det mesta, utom deckare. Mycket fantasy just nu.

Favoritformat: Gillar storpocket. Och danskt band är mysigt :) Klarar inte av e-böcker!

Författarfavorit: Svårt. Steph Swainston och Nevil Shute är några jag fallit för senaste tiden. Men det finns massor… J K Rowling!

Den tjockaste bok jag läst: Vet inte. Skulle kunna vara The Order of the Phoenix på 768 sidor (shit, var den så lång?!)

Den tunnaste bok jag läst: The Heart of Darkness på kompakta 72 sidor kanske?

Favoritljud när du läser: Fågelsång genom öppet fönster på våren eller ute på altanen sommartid. Ligga i förpiken i båten och höra klucket av vågorna, vinden i masterna – åååååh…! Eller en höststorm som sliter runt knutarna. Har annars en lugn lista på spotify när jag behöver dränka störande ljud från omvärlden.

Favorittidning: National Geographic och Illustrerad vetenskap, men läser inte ofta. Tittar mest på bilderna :)

Prenumererar på: Iiingenting.

Favoritbokblogg: Uhm, vet jag inte. Har precis börjat rota runt i bokbloggsvärlden, men den jag följer mest slaviskt just nu är nog Schitzo-Cookie. Cruisar mest runt annars :)

 

Mitt bästa bokminne: En sommar på tidigt nittiotal i förpiken på en Maxi 68 med min två år yngre bror. Jag är nog åtta-nio år gammal och läser Danny bäst i världen högt för honom varje kväll. Underbar bok, underbart syskonminne. <3

Senaste bokfyndet: Femte Vargbröder-boken Ondskans schaman på secondhand för 10kr i RÄTT utgåva för att passa de jag redan har. Tummen upp!

Senaste impulsköpta bok: The Grimm Legacy, för att The Book Whore hade med den på sin lista över de bästa böckerna 2011.

Bokgenre som jag undviker: Deckare.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Funderar på att lämna till secondhand, men blir plötsligt väldigt egoistisk och lägger dem i en pappkasse istället. Ska göra något åt det, jag lovar!

Så här håller jag koll på vad jag läst: Skriver det i en liten lila skrivbok, och här givetvis.

Så här sorterar jag min bokhylla: Efter ryggens färg just nu. Har funderingar på att ställa alla jag inte läst än för sig, vi får se hur det artar sig.

Nästa bok jag ska läsa: Jag vet inte! Något ur det där 3,2kilospaketet som kom igår. Lutar just nu åt Griffin & Sabine, Fup eller The Grimm Legacy. Att välja bland nya böcker är ett angenämt problem! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...