onsdag 22 maj 2013

Potaten och bokserier, ett sunt förhållande?

Det krävs ingen utläggning för att svara på den frågan. Svaret är ett rungande NEJ! Det här inlägget kanske inte är superintressant för er, men jag behöver det. Jag behöver se hur illa läget är. Hur ser det ut för er, hinner ni med era serier?

bokBGbokBG

Det är något visst med att fastna och följa en serie. Jag vill fastna! Det finns dock en baksida: Alla serier jag råkat köpa som jag sedan inte läser ut. Men trots att jag är ryggfanatiker och vill ha alla i samma utgåva så har jag faktiskt börjat lära mig att köpa en bok i taget. Oftast lönar det sig, Det sista kungadömet, De vassa tändernas skog och Dealing with Dragons är exempel på serier där jag nöjt mig med en bok. Men så ibland råkar jag köpa hem en hel serie igen, nu senast Gemma Doyle-trilogin. Ojdå!

 

Här är en lista över de serier jag har i olästhögen, inom parentes hur många böcker jag läst/hur många böcker jag har(/hur många böcker serien är på).

Bläckhjärta (0/3)
The Mortal Instruments (1/2/6)
Eon (0/1/2)
Giganternas fall (0/1/3)
Liftarens guide till galaxen (1/5)
Women of the Otherworld (1/2 – tänker bara läsa två)
Släkten (0/2 – tänker bara läsa två)
Parasol Protectorate (0/1/5)

 

Dessutom har jag sedan januari 2012 (när jag startade bokpotaten) påbörjat alldeles för många serier… Detta är de jag förmodligen kommer fortsätta läsa:

The Peculiar (1/1/2?)
Edens blod (1/1/3?)
Annals of the Western Shore (1/1/3)
Amulett (4/0/5?)
A Sword Princess Tale (1/1/3)
Edelstein Trilogie (1/1/3)
Tiffany Aching (2/3/4)
Engelsforstrilogin (2/2/3)
Legenden om Morwhayle (2/2/3)
Zita the Spacegirl (2/2/3 – läser vidare så fort sista boken släpps!)
Fairyland (1/1/5?)
Scarlet (1/1/3 – fortsätter så fort nästa del släpps)
Mobile Library Mystery (2/2/5 – läser vidare om fler översätts)
Lou (5/5/6? – läser vidare om fler översätts och dyker upp på biblioteket)

 

…och dessa tänker jag inte fortsätta med:

Warm Bodies (1/3?)
Witch Child (1/2)
Clarity (1/2)
Temeraire (1/8)
Fel grav (1/2?)
Fins (1/3)
Owly (1/6)
Enchanted Forest Chronicles (1/4)
Fifty Shades (1/3)
Griffin & Sabine (1/3)
800-talets England (1/7?)
Grottbjörnens folk (1/6)
Caster Chronicles (1/4)
Svärdens väktare (1/8)
Fairyland (1/5? – kanske, kanske)

 

Under samma tidsperiod har jag avslutat följande serier:

The Assassin’s Curse (2/2)
Hungerspelen (3/3)
Fin’s Revolution (2/2)
Graceling (3/3)
Gemma Doyle (3/3)
The Hush Hush Saga (4/4)
Han som föddes att möta mörkret/Vargbröder (6/6)

 

Pyttsan!

Senast uppdaterad: 2013-11-15

2 kommentarer:

  1. Hahha gu så jag känner igen mig, de dumma dumma fina ryggarna alltså! Jepp jag är med "ryggfanatiker" man vill så gärna älska en serie så man kan få ha hela samlingen ryggar där hemma i bokhyllan. Livsfarligt!

    Själv håller jag ju koll på dem såhär: http://schitzo-cookie.blogspot.se/p/bokserier.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på vippen att göra ett liknande inlägg som ditt, snyggt är det! Men det blev för jobbigt och jag kände mig stressad och lat. Mest lat :P

      Har bestämt mig för att läsa ut serier innan jag börjar på nya. Får se hur det går. Blir lite irriterad när en bok som är fristående helt plötsligt blir serie. YA gör detta hela tiden... Sabbar ju min statistik!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...