torsdag 23 maj 2013

Gemma Doyle

Jag har läst ut en serie, kors i taket! Det gäller korsettböckerna (eller Gemma Doyle, som serien egentligen heter), Libba Brays serie om häxan Gemma som lever i rikemans-England på 1890-talet. Den här recensionen är spoilerfri, men kolla gärna in vad jag skrev om första boken, Ögat över månskäran. Där kan ni även skymta mig i korsett – bara en sån sak! ;D

Måste andraboken alltid vara sopig i trilogier?! I Upprorsänglar finns så mycket att klaga på att jag inte vet var jag ska börja. Jo, förresten: Gemma fattar trögt. Detta innebär att jag listar ut vad som ska hända lååångt före henne, i genomsnitt 150 sidor före! Usch, så drygt. Men! De recensioner jag läst har inte alls reagerat som jag, kanske är det bara så att min hjärna råkade koppla rätt…
   I övrigt känns händelseförloppet instängt då i princip allt händer under ett jullov i London. Jag fattar inte hur Libba Bray lyckas få en så stor stad att verka liten, precis som i första boken önskar jag att karaktärerna hade fått se sig omkring mer.

gemma doyle covers

Sista boken i serien är ett monster, Längtans rike väger in på 799 sidor! Det hade inte varit något stort problem om boken varit medryckande, men det händer ju ingenting! Vi får äntligen lite större miljöombyte, så det tänker jag inte klaga på. Men nu beter sig istället Gemmas bästisar Fee och Anne som själviska barnrumpor när hon behöver deras hjälp. Jag har haft bekymmer med dem tidigare, men här fattar jag inte alls vad de sysslar med.

Nu låter det som att jag inte alls trivts med de här böckerna, så är det inte. Då hade jag ju inte läst ut dem. Men det finns alltid något som stör mig, till exempel har jag genom hela serien haft svårt att riktigt greppa rikena. Något fattas i Brays beskrivning, den underbara/underliga världen ploppar aldrig upp i mitt huvud. Men är det spännande? Nja, sådär… Emellanåt är det riktigt segt, första 400-500 sidorna i Längtans rike tar verkligen emot. Sista hundra är de bästa i hela serien, men det är för lite och på tok för sent. De räddar upp betyget lite, men det blir bara en halvstark tvåa. Jag ångrar inte att jag läst serien men det är inget jag kommer läsa igen.

Upprorsänglar; Libba Bray 2005; Rebel Angels; B Wahlströms 2008; 518 sidor
Gemma Doyle #2; ISBN: 9789132155321
goodreads-snitt: 4,02 | inbunden: adlibris bokus cdon pocket: adlibris bokus cdon

Längtans rike; Libba Bray 2007; The Sweet Far Thing; B Wahlströms 2009; 799 sidor
Gemma Doyle #3; ISBN: 978913215339
goodreads-snitt: 3,95  | inbunden (slutsåld): bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...