fredag 10 maj 2013

Bilderböcker på Waterstones

När jag fick egentid på Waterstones i London satte jag mig på barnavdelningen och bläddrade runt. Det var kanske så att jag råkade läsa några böcker där, utan att betala –harkl- men jag spenderade ändå över £60 där så jag vägrar skämmas! Här kommer mina tankar om några fina bilderböcker!

 


This Is Not My Hat
av Jon Klassen
Jag tycker om Jon Klassens bilderböcker, de är smarta utan att krångla till det och hans illustrationer är härligt nertonade och harmoniska. Och här på svart bakgrund sitter jag och dreglar. Mmmm…! Nåja; den här gången handlar det om en fisk som har snott någons hatt. Kolla in den underbara trailern! Hur ska det gå? Tss, det säger jag ju inte ;) Men jag gillar hans sluga slut.
   Kommer på svenska i höst från Hippo Förlag – bra där!
4/5

adlibris bokus cdon | svenska  adlibris bokus cdon
Goodreads-snitt: 4,15



I Want My Hat Back
av Jon Klassen
Mer Jon Klassen! Detta är hans första stora succé, en bilderbok om en björn som blivit av med sin hatt. Han vandrar genom skogen och frågar djuren om de sett hans hatt. Återigen fina bilder och ett smart slut men jag gillade inte denna lika mycket som fisk-uppföljaren, kanske beror det på att jag saknade den svarta bakgrunden. Ja, jag är så fånig. Men riktigt trevlig bilderbok!
   Finns även på svenska.
4-/5

adlibris bokus cdon | svenska adlibris bokus cdon
Goodreads-snitt: 4,32



The Wolves In the Walls
av Neil Gaiman
Detta är faktiskt den enda bilderbok jag köpte på Waterstones. Varför just denna? För att längst bak finns en överraskning, en skiva där Neil Gaiman själv läser hela texten. Mysigare ljudbok får man leta efter! Själva berättelsen är okej och texten är trevlig. Däremot faller jag inte helt för Dave McKeans illustrationer. Vissa är jättehärliga men alltför många känns rätt tråkiga och jag ser dem bara flyktigt. Dock skönt med lite längre bilderböcker. (Provläs på svenska.)
4-/5

adlibris adlibris bokus cdon cdon | svenska adlibris bokus
Goodreads-snitt: 4,05



Birdsong
av Ellie Sandall
Detta är en gullig bilderbok för barn som just lärt sig läsa (så står det åtminstone i beskrivningen). För mig räcker den inte hela vägen, jag gillar bilderna och tycker texten är riktigt fin, den ligger liksom rätt när man uttalar orden. Men slutet är alldeles för förutsägbart för att jag ska vara helt nöjd. Men mysiga små fåglar!
3-/5

adlibris bokus cdon
Goodreads-snitt: 3,53

2 kommentarer:

  1. Frågan är om jag ens vågar gå in på ett Waterstone's när jag är där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du gör! ;D men det kan nog vara smart att ta med en noga genomtänkt summa kontanter och lämna kortet hemma ;) disciplinen bland världens bokbloggare inger inte direkt någon respekt...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...