tisdag 14 maj 2013

Piratabstinens tillfälligt avhjälpt

I höstas kom mitt piratbehov tillbaka med full kraft (genom The Dust of 100 Dogs) så när jag la min julbeställning slank naturligtvis en piratbok med. Mumma!

fiddlers gun

Dyk med mig ner i The Fiddler’s Gun! Vi ska till Georgia under en orolig tid, 1755 föds Fin Button och lämnas bort till ett barnhem i Ebenezer. Vi lär känna henne när hon är sjutton och det står klart att hon aldrig kommer bli någon fin dam, hur stränga syster Hilde än försöker. Fin svär, springer runt i byxor och är en hejare på att slåss. Hon vill komma bort från de dagliga sysslorna på barnhemmet och hitta sin egen väg i världen, något en kvinna inte alls ska göra. Men det finns en utväg, det finns en plan, och precis när allt håller på att ordna till sig faller världen i bitar.

Åh, jag slukade den här. Inte så att jag i en sittning läste allt på en gång, det var mer ett gnagande försök att dra ut på det. Det ska medges att The Fiddler’s Gun är lite seg, främst i början, och att berättelsen i stora drag är aningens förutsägbar. Jag hade velat ge den en femma, men pga. segheten nöjer vi oss med fyra. Jag gillar Fin, historien, A.S. Petersons berättande och jag vill ha mer. Så bra då att den andra och avslutande boken ligger här och väntar!

[utläst 2013-02-28]


The Fiddler’s Gun
A.S. Peterson 2009
Rabbit Press 2009
351 sidor (varav ca 100 består av The Fiddler’s Gun Letters)
Fin’s Revolution #1
ISBN: 9780615325422
Goodreads-snitt: 4,13

häftad: adlibris bokus cdon

 

Den finfina utgåva jag råkade köpa innehåller alltså både The Fiddler’s Gun och The Fiddler’s Gun Letters. Själva berättelsen är på 257 sidor. En varning till perfektionisten: Andra boken, Fiddler’s Green, är en vanlig häftad bok. Den är ungefär lika hög som första (skiljer ca 1mm), men den har inga danskbandsflärpar och inga ojämna kanter (deckled edges). Det syns ju inte i bokhyllan, men ändå…

5 kommentarer:

  1. Pirater låter verkligen trevligt.Tycker att böckerna är jättesnygga!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du läst något piratigt själv? Jag har bara Fiddler's Green kvar, sen är olästhögen pirattom - jag behöver alla tips jag kan få! ^^

      Radera
    2. Nej det är dåligt med det. Men det känns som något för mig.

      Radera
  2. Pirater låter spännande. Inte något jag läst så mycket. Borde kanske ändra på det...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...