torsdag 22 november 2012

I hyllorna: V

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven V. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

_   _   _   ___

Vv

böckerpåV
Vargbröder / Han som föddes att möta mörkret av Michelle Paver. Den här serien är våldsamt populär och efter två böcker kunde jag förstå varför. Tyvärr är resterande fyra böcker inte så superbra och jag hade nog klarat mig utan dem.

Var är min syster? av Sven Nordqvist. Ska man bara ha en Nordqvist-bok i hyllan så ska det vara den här. Riktigt jäkla underbar! Hans bilder är bättre än någonsin, berättelsen är bra men inte så minnesvärd som Hattjakten eller Pannkakstårtan så skaffa dem också ;) Men bilderna! Läs den, se den, älska den! Definitivt en favorit <3

böckerpåV2

Virka läskigt söta figurer av Christen Haden. Den här uppenbarade sig i en julklapp för några år sedan och blev min introduktion till den pilliga värld som tillhör amigurumier. Trevlig bok med mönster som bara funkar, utan att man behöver improvisera (vilket jag brukar tvingas göra, om det är för att jag är vänsterhänt eller klantig vet jag inte).

Virka amigurumi / Virka glada amigurumi av Mia Bengtsson. Fler amigurumier (jo, jag tänker envisas med svensk pluraländelse) att virka. Större variation i mönster i dessa jämfört med den föregående, men de är lite väl tunna. Hade behövts fler mönster i varje bok för att jag skulle varit helt nöjd.

Vredens druvor av John Steinbeck. En klassiker jag länge tänkt att jag ska läsa. Har inte blivit av än…

Världens mått av Daniel Kehlmann. Secondhandfynd som fick följa med hem eftersom potaten är våldsamt förtjust i att mäta och föra statistik. Jo, faktiskt.

Världens dåligaste språk + Jordens smartaste ord av Fredrik Lindström. Med den här samlingsvolymen tog språkintresset ordentlig fart. Sträckläste den sommarlovet innan jag började gymnasiet. Minns den som riktigt bra, borde kanske läsas om.

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Jj, Kk, Ll, Mm, Nn, Oo, Pp, Qq, Rr, Ss, Tt och Uu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...