lördag 10 november 2012

Liesl & Po av Lauren Oliver

Jag tyckte det var lite oväntat att se Lauren Oliver ge ut en barnbok. För mig är hon känd för Delirium, den där YA-dystopin. Men i sin kommentar till boken förklarar hon hur den här berättelsen bara kom till henne efter att hennes vän gick bort. Då fattar jag bättre. Då känns det självklart.

Jag har inte läst någon av hennes tidigare böcker så jag kan inte jämföra med dem, men jag tycker att den här boken är välskriven och uttänkt. Karaktärerna är kanske lite väl antingen eller, antingen onda eller goda, och berättelsen är i stort rätt förutsägbar. Men det kan jag leva med. Det är ett trevligt äventyr med ett bra slut och en fin poäng. Tempot är bra, den varken hastar förbi viktigheterna eller sölar. En annan trevlighet är illustrationerna. De luftar texten utan att ta överdrivet mycket plats. Det finns mycket som är bra med den här boken och som bokslukarbarn hade jag säkert fallit för Liesl & Po.

Vi får följa Liesl, en föräldralös flicka som sitter inlåst på en vind, alkemistens misslyckade lärling Will och spöket Po. Po vet inte om det varit pojke eller flicka och gör ingen stor sak av det. Pos spökkompis är Knytet, som inte vet om det är en hund eller katt. Tyvärr trodde jag när jag såg titeln att Po var en pojke (kanske pga. Graceling?) och hade svårt att skaka av mig den fördomen. Dessbättre lyser ordet hen med sin frånvaro, vilket känns befriande. Po omnämns istället som det eller spöket och det funkar riktigt bra! (Vill ni läsa en vuxenbok där vi inte vet om berättaren är man eller kvinna, kolla in underbara Written on the Body.)

Helt klart en av de bättre barnböckerna jag läst i år.

3/5
[utläst 2012-11-03]

Detta var ett recex från Adlibris Kids, tack så mycket!


Finfin boktrailer. Riktigt fin.

Provläs på engelska hos Amazon.



Liesl & Po

Lauren Oliver 2011
Illustratör: Kei Acedera 2011
Bonnier Carlsen 2012
268 sidor
Goodreads-snitt: 3,88
ISBN: 9789163871061

Svenska
inbunden:
adlibris bokus 

Engelska
inbunden: adlibris bokus pocket: adlibris bokus


1. häftad: adlibris bokus 2. inbunden: adlibris bokus häftad: adlibris adlibris bokus bokus

6 kommentarer:

  1. Jag var i en supermysig barnbokhandel i förra veckan och såg där en tecknad Snövit. Då tänkte jag på dig och att jag nog har sett en recension av en underbart tecknad version av den sagan. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är denna du menar http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=912968496X så finns det ingen recension, men jag satt och viftade med den i en av bokmässevideorna då min kompis köpte den. Den är grymt fin! Ångrar att jag inte köpte den jag med...

      Radera
  2. Precis det är den jag menar. Mycket vackra bilder (det jag såg när jag bläddrade igenom den). Kanske du kan önska dig av tomten? :-)

    SvaraRadera
  3. Va förvånad jag blev nu, haha, en barnbok? Har Delirium här hemma men den här kanske också är aktuell? Jag vet inte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, är man barn eller har stora delar av sitt barnasinne kvar så, annars är nog hennes andra böcker att föredra ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...