måndag 28 januari 2013

Pride and Prejudice 200 år

Idag är det 200 år sedan Jane Austens Pride and Prejudice först publicerades. 28 januari 1813 gav T. Egerton, Whitehall ut hennes andra bok, en historia som vi alla mer eller mindre matats med.

om1
Titelblad från första upplagan och illustrerad upplaga från 1833. Bilder snodda från wikipedia.

 

Kanske behöver vi inte tokfira detta? Jag är själv inte störtförtjust i själva boken, men ändå! Lite ska det firas och när det firas på bokpotaten så blir det omslag! :] Varning: Jag kan ha gått lite smått bananas här.

 

Vi börjar med de klassiska, lite målning och lite text. Inte superupphetsande, kanske…
om2

Fotografier; tjejer och klänningar
om4

Blommor. (Tyskar gillar blommor?)
om5om6

???
om7

Påfåglar
om8

Och annat!
om9
om11
om12om16om13
om14
om17
om18

När det gäller klassikerutgivning ligger verkligen Penguin i framkant. Nästan alla mina favoriter från omslagen här kommer från just Penguin <3

Alla omslag hittade på goodreads.

3 kommentarer:

  1. Vilken guldgruva av vackra omslag! Jag håller med dig om Penguin books - mina största favoriter kommer därifrån.

    SvaraRadera
  2. Älskar det spanska omslaget med blomman på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påminner en hel del om New Moon, tycker jag :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...