fredag 11 januari 2013

2x Becca Fitzpatrick

Här följer två spoilerfria pytterecensioner av de sista delarna i The Hush Hush Saga.

Silence
Becca Fitzpatrick 2011; Simon and Schuster; Hush, Hush #3; 416 sidor; ISBN: 9780857072283; goodreads-snitt: 4,27

Det känns verkligen inte som över 400 sidor. Den här boken flöt på bra men jag är ändå besviken. Precis som tidigare saknar jag det mytologiska. Jag vill veta mer om änglar och nephilim. Och mer om Patch! Det som stör mig mest är att författaren under stor del av boken tar oss tillbaka till ruta ett: Nora minns ingenting om Patch eller fallna änglar eller någonting. Jag blev riktigt irriterad, som alltid när jag som läsare vet så mycket mer än personen jag tvingas följa. Detta är ytterligare en bok i The Hush Hush Saga som jag tycker underpresterar. Jag borde slutat läsa de här böckerna för länge sedan. Nu återstår bara en så den lär jag väl trycka i mig ändå…

2/5
[utläst 2011]

inbunden: adlibris bokus cdon häftad: adlibris bokus cdon pocket: adlibris bokus cdon
På svenska, inbunden: adlibris bokus cdon


Finale
Becca Fitzpatrick 2012; Simon and Schuster; Hush, Hush #4; 454 sidor; ISBN: 9780857072924; goodreads-snitt: 4,25

Så var det slut. Färdigt. Fyra böcker om Patch och Nora blev det - var det nödvändigt? Nä, verkligen inte. Det är tre böcker för mycket. Trots att Finale var snäppet bättre än väntat så räcker det inte och jag tycker mest att den bara är seg. Jag lämnar serien med en tråkig eftersmak och en känsla av att jag skulle slutat läsa efter första boken (som jag smågillade). Även om Becca Fitzpatrick återkommer med fler böcker i serien så kommer inte jag att fortsätta läsa. Nu får det vara nog.

2/5
[utläst 2012-12-15]

inbunden: adlibris bokus cdon häftad: adlibris bokus cdon pocket: adlibris bokus cdon


Vad har vi lärt oss av detta? Att man ska sluta läsa en serie när den inte är bra längre. De som ligger pyrt till i så fall är framförallt The Enchanted Forest Chronicles. Jag gillade första boken, Dealing with Dragons, men känner inget sug efter resten som jag hört inte är lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...