tisdag 8 januari 2013

2012: Botten

Jag har två listor från förra årets läsning som jag ska dela med mig av. Bara två, jag lovar! Sen släpper jag 2012 för gott (kanske) och ägnar mig åt 2013 ett tag istället.

botten

Varje månad har jag i min lästlista utsett den bästa respektive sämsta boken och det är de senare som kvalificerar sig till dagens lista. Vissa månader har varit fria från dåliga läs så vi landar på nio titlar som här staplas på hög, med det absolut sämsta i botten. Enjoy! (Eller tvärtom.)

9. Konsten att bokblogga (9 feb)
Tyvärr kände jag inte att jag fick ut särskilt mycket av den här lilla boken. Jag läste den fem veckor efter att jag började bokblogga och kan tycka att det mesta borde varit nytt för mig, men icke.

8. The Casual Vacancy (sep)
Jag måste sätta en brasklapp på den här eftersom jag bara orkade med 179 sidor, men detta är den största besvikelsen från fjolåret och bör därför nämnas här. Jag vet att J.K. Rowling är en makalös författare och hon skriver inte dåligt här heller. Det är förmodligen så enkelt som att The Casual Vacancy inte passar mig, det inte är inte min typ av bok och den är inte nödvändigtvis dålig för det.

7. Temeraire (~20 maj)
Jag blev så nere av det här: Jag hade ju sett ut ett hörn i bokhyllan där den här serien skulle stå, vitsvart och fin. Så blev det inte, jag köpte bara en bok. Temeraire var inte något för mig, jag fastnade inte och blev trött av knöket och böket med drakselar, taljor och segelduk och tappade helt intimiteten mellan drake och ryttare när varje drake hade lika stor besättning som ett fartyg. Nej, vad besviken jag blev.

om1

6. De andra sagornas bok (17 juni)
Retellings på svenska, av en svenska. Det kunde ju passa i mitt sagotema, tänkte jag. Det kunde ju blivit bra. Det blev det inte… Platt och tämligen förutsägbart i en bok som kändes för dyr. En besvikelse.

5. Jane Eyre (11 dec)
Märk väl att detta är en grafisk roman/seriealbum, INTE originalet! Jag gillade tecknarstilen i stort, men! Men, men, men! Alla äldre herrar ser likadana ut, alla yngre kvinnor ser likadana ut, alla medelålders damer ser likadana ut, osv... Det är lite för mycket text och jag vet ju aldrig vem som pratar – riktigt förvirrande. Gissa om jag blev irriterad!

4. Beijing Doll (nov)
Jag försökte läsa den här för några år sedan, orkade då ca 35 sidor. Nu tyade jag 79 sidor innan jag fick ett bryt på huvudpersonen. Hon beter sig dumt och jag försöker men lyckas inte förstå mig på henne, jag bryr mig inte om henne för fem öre. Usch, nej – nu åker den här boken ut!

om2

3. Regnskog – en fotografisk resa (19 april)
Jag var hellycklig när jag fick den här i ett bokreapaket. Så spralligt glad var jag att jag körde tidigare till jobbet så jag kunde hämta paketet på vägen och öppna det innan jag började. Jodå! Men sen blev det inte bra, sen blev det pannkaka. Jag blir riktigt förbannad å Thomas Marents vägnar, den svenska utgåvan är så himla dåligt gjord! Fy!

2. Fifty Shades of Grey (29 aug)
Varför köper folk denna? Varför är den så populär? Är det pga. Twilight-kopplingen? Det kan iallafall inte vara för de fantastiska karaktärerna eller det underbara språket. Nejnej. Urkelburkel! Det finns bra erotisk litteratur – ägna er åt den istället. (Jag väntar längtansfullt på den dag då E L James trillar ut från topplistorna över de bäst säljande böckerna. Den dagen känns alltför avlägsen.)

1. Twilight: The Official Illustrated Guide (22 juli)
Tada! Här har ni den, den sämsta bok jag läste 2012. Den första boken som fick en etta i betyg på bokpotaten. Jojomensan! Maken till meningslös bok är det inte ofta jag råkar läsa. Den här är full av sådant jag redan vet och de små kornen av ny info som jag så suktat efter döljs väl. Nejnejnej, Meyer – såhär kan du ju inte göra.

om3

Topplistan, för den som är intresserad av sånt.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med bottennappen och inte bara hyllningslista. Ser fram emot dina favoriter från förra året med givetvis men ombyte förnöjer :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även de dåliga har förtjänat sin tid i rampljuset ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...