onsdag 9 januari 2013

2012: Toppen

Som igår, fast tvärtom. Varje månad har jag i min lästlista utsett den bästa respektive sämsta boken och det är de bra som kvalificerat sig till dagens lista (vilket ger ett potentiellt skevt urval, jag vet). Vissa månader kunde jag inte välja bara en, därför består topplistan av fjorton böcker.

toppen

14. Dealing with Dragons (4 aug)
När jag väl besinnat den arga feministen i mig var det här en trevlig saga om prinsessor och drakar. Massor med drakar! Och drakarna är riktiga karaktärer, inte opersonliga djur människor rider runt på. (Men bästa draken 2012 kommer från en annan fantasyserie och heter Gorgobestor!)

13. Written on the Body (4 sep, omläsning)
Jessika Gedin tipsar om Written on the Body i höstpremiären av Babel och jag sätter mig  genast och läser om den högt för mig själv. 2012 blossade hen-debatten upp, själv tycker jag det är en onödig konstruktion, särskilt med tanke på den här boken. Här vet vi inte vilket kön berättaren/huvudpersonen har trots att den handlar om vederbörandes kärleksrelationer. Kanske är det en hermafrodit? Vem vet! Spelar det nån roll? Så fort boken är slut vill jag börja läsa den igen,  så jäkla bra! Kanske borde 2013 bli året då jag läser mer av Jeanette Winterson. Hoppas på det.

12. The Assassin’s Curse (17 nov)
I november släppte jag lös tonårspotaten i mig och beställde hem lite YA-fantasy. I månadens bästa bok bjöds det på pirater och lönnmördare men dessvärre inget slut. Att behöva vänta på nästa bok är irriterande, jag vill ju ha mer NU!

11. Snow White (3 dec)
Vilken underbar upptäckt Camille Rose Garcia blev! Jag kan bara tacka bokbloggarna i min närhet som pekade mig i hennes riktning och torka dreglet ur mungipan. En underbar blandning av Grimms gamla saga (trots att Snövit är ett nedrans mähä), Garcias bilder och  Roberto de Viqc de Crumptichs grafiska sättning. Ska ni ha en Snövit-bok tycker jag att ni ska ha den här! Eller möjligtvis denna.

om1

10. Aurore (10 okt)
2012 bjöd på en hel hög underbara grafiska romaner/seriealbum. Aurore överraskade mig med akvarellfärg och påhittighet. Här finns en kärlek till naturen som jag inte kände lika starkt i Enrique Fernández andra bok, Den glädjelösa ön. Jag tänker inte påstå att jag fattade allt som hände, men jag tänker heller inte påstå att det spelar jättestor roll.

9. Lackadaisy (9 okt) webserie
Det är förbudstid i USA, människorna är katter och alkoholen flödar. Detta är en av mina absoluta favoriter när det kommer till serier och jag följer den troget. Fenomenala bilder och ett härligt språk från en mycket klipsk serieskapare.

8. A Redtail’s Dream (18 dec) webserie
Detta är en finsk webserie med dregelvarning. Det handlar om en kille och hans hund som har hamnat i en dröm och fått uppgifter som de ska klara ut för att ta sig tillbaka till verkligheten. I varje kapitel förvandlas hunden till ett nytt djur, favoriten hittills måste vara säl – jösses, vad vackert! Bilderna är sagolikt vackra och “hunden” är så jäkla go!

7. Nattens cirkus (4 maj)
Jag blev lite rädd när jag började läsa Nattens cirkus, rädd för den brutna kronologin. Det brukar bli problem för mig och såna böcker, men det blev det inte den här gång. Det blev hur bra som helst! En fin kärlekshistoria, en fantastisk cirkus. Lockar det? Läs den då!

6. Stora boken om Mumin (~19 juni)
Tove, Tove, Tove… Jag läste Sommarboken 2011 och blev i ärlighetens namn rätt besviken. Men när det gäller Mumin är hon underbar. Förmodligen är det så att jag faller för bilderna och tråkas lite av texten och här finns ju så många bilder! :D En samling av bilderböcker, serier och texter om mumintrollen. Alla borde ha en rejäl muminbok!

5. Hello Kitty måste dö (2 juli)
Sommaren kunde blivit så trist. Mitt i semesterviket blev jag sjukskriven och låg i sängen i över en vecka. Usch och fy :( Men på nattduksbordet låg en rejäl hög böcker som skulle visa sig vara mer eller mindre underbara. Den här var bäst. Den här var galen och blodig. Inget för den känslige men något för mig!

4. Svenska folksagor (19 april)
Hade en bok skräddarsytts för mig hade den mycket väl kunnat se ut precis såhär! Alvaro Tapias illustrationer, Jan-Öyvind Swahns kommentarer och folksagor återberättade av Birgitta Hellsing. Mmm, jag tycker om den här…!

om3

3. Flight, Vol. 3 (16 dec)
Jag hade aldrig vågat hoppas på att den här boken skulle vara så bra som den var. En tjock bok full med serier, en bok som känns lyxig. Riktigt jäkla lyxig! Flight är en serieantologi fullproppad med olika serietecknare. Dregel! Och det finns åtta volymer totalt, jag kommer bli fattig.

2. Tales from Outer Suburbia (26 feb)
2012 var året då jag på allvar upptäckte Shaun Tan, denne makalöse man. Hans samling småberättelser blev, kanske något överraskande, favoriten. Här finns pyttekorta och lite längre historier, vissa består av bara bilder andra av nästan bara ord, men helheten är grymt härlig!

1. On the Beach (~3 jan)
Bästa boken jag läste 2012 är den bok jag läste allra först. Men trots att det nu gått över ett år sedan jag läste den får jag fortfarande ont i magen när jag tänker på den. Att den kunde påverka mig så mycket, att den kunde skapa ett sådant obehag, det är det som gör att den förtjänar förstaplatsen här. Jag borde läsa fler av Nevil Shutes böcker, On the Beach kan vara det bästa jag någonsin läst.

om4

Jag har även läst om lite Harry Potter-böcker, de är alla självskrivna på en sån här lista. Men det vet ni ju redan ;) Dessutom tryckte jag in tre bubblare i denna tematrio.

 

Med detta inlägg vill jag tacka 2012 för sällskapet, vi hade mycket trevligt ihop.

Ta er gärna en titt på 2012: Botten

4 kommentarer:

  1. 3 st av toppen böckerna har jag läst, dealing with dragons, nattens cirkus och hello kitty måste dö, alla platsar på listan enligt mig :)

    blev riktigt sugen på att kolla upp The Assassin’s Curse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att vi är överens. Om du tar dig an The Assassin's Curse, tänk på att den tar slut mitt i och att nästa del inte kommer förrän i sommar. Så slipper du bli så irriterad på det som jag blev...

      Radera
  2. Har inte läst en enda av dessa böcker. Men nu fick jag många fina boktips. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, hoppas något passar! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...