fredag 18 januari 2013

Bokbloggsjerka 18-21 januari: Nya bekantskaper

Dags för veckans jerka från Annika:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

bbj

Vad krävs för att jag överhuvudtaget ska se en sådan bok? Vi kan börja i den änden. Svaret är naturligtvis: Omslaget! Eller ibland titeln. Ett annorlunda eller bara underbart omslag kan få mig att köpa nästan vad som helst. Nästan. Om boken fångar min blick och baksidesbeskrivningen låter lovande så är nästa steg att kolla med goodreads, för att få ett hum om vad de som faktiskt läst den tyckt. Rör sig boken i en genre som någon jag känner har koll på så ringer jag och frågar.

Jag har blivit bättre på att inte köpa okända böcker på impuls. Min olästhög är för stor för att jag ska våga mig på det särskilt ofta… Hujedamej!

 

Apropå omslag: Jag vet att jag lägger upp många omslagsrelaterade inlägg just nu. Ni får säga till om ni tröttnar, för det lär inte jag göra ;D

17 kommentarer:

  1. Goodreads använder jag mig också av, sen är framsidan också viktig. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge förstod jag inte storheten med goodreads men ju mer jag hänger där desto mer beroende blir jag...

      Radera
  2. Jag tänkte direkt på dig när jag såg veckans jerka. Och jag kommer aldrig tröttna på dina fina inlägg med omslag. De är verkligen inspirerande (och snygga).

    SvaraRadera
  3. Goodreads har jag aldrig använt mig av. Kanske vore något. Omslagen är ju annars väldigt viktiga. Det är ju det första man ser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova! :D Goodreads funkar (föga förvånande) bäst för engelskspråkiga titlar. Tycker många svenska läsare är för lata och nöjer sig med det. Om alla lägger ner lite jobb så skulle det snart bli lika bra för oss som för amerikanerna, tror jag :)

      Radera
  4. Älskar omslag, som du säkert vet. Så tröttnar inte på första taget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade nästan på känn att du inte skulle vara svårflörtad ^^

      Radera
  5. Omslaget är en ganska stor faktor i hur jag väljer böcker :) Goodreads borde jag kanske börja kolla med...

    SvaraRadera
  6. Ja, det är klart... sitter jag hemma så kollar jag, inte goodreads, men väl boktipset :)

    SvaraRadera
  7. Goodreads verkar vara bra, kanske får kolla in det :)

    SvaraRadera
  8. Jag inbillar mig att det mest är titeln. Hello Kitty måste dö är ju ett exempel. Fast det förstärktes av omslaget också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och av de svarta kanterna! -dregl- Älskar när någon helt klart har brytt sig om helhetsintrycket.

      Radera
  9. Omslag är vackra och en källa till stor inspiration, men de har oftast förhållandevis lite att göra med innehållet på en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så kan det nog vara. Men de sätter tonen för vilket humör jag blir på av att plocka upp boken - tveksam eller läslysten! :)

      Radera
  10. Omslagen är viktiga för mig också. Kul med omslagsinlägg så fortsätt du! :)

    SvaraRadera
  11. Omslagen är jätteviktiga för mig i mina val av böcker också. Det är ju första intrycket liksom. Men jag väljer inte böcker enbart pga omslaget.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...