fredag 25 januari 2013

Bokbloggsjerka 25-28 januari: Helt ärligt?

Dagens jerka från Annika lyder:

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

minusgrader

Jag tror det. Jag hoppas det. Vad är poängen med att skriva vad jag tycker om det jag skriver ändå inte är det jag tycker? Däremot försöker jag att inte lura mig själv. Det är lätt att uppskruvade förväntningar leder till att en bok känns dålig, trots att den kanske inte är det. Eller att en halvbra bok med favoritförfattaren känns superbra utan att egentligen vara det. (Såg ni förresten att jag bara gav en fyra till Harry Potter and the Chamber of Secretsgoodreads? Jag är nästan lite stolt över mig själv, boken var ju faktiskt inte superbra.)

Förvirring och oärlighet är inte samma sak och förvirrad eller tankspridd kan jag minsann bli ibland.

12 kommentarer:

  1. Ja förväntningar kan göra det lite svårare att veta vad man egentligen tycker om en bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan förvirra bort sig själv ibland...

      Radera
  2. Det där med förväntningar kan verkligen röra till läsningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhm, oftast med negativt resultat, har jag märkt.

      Radera
  3. Ja, det där med förväntningar är jobbigt. Det bästa vore ju naturligtvis om man inte hört något alls om någon bok man läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, hur det nu skulle gå till ;)

      Radera
  4. ja, favoritförfattare kan slå lite hursomhelst. En dålig bok av en favoritförfattare blir man ju ledsen över men kanske ändå försöker hitta något bra med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har kommit på mig själv med att anstränga mig lite extra ibland för att komma med något positivt när en bok jag vill gilla inte riktigt nått hela vägen.

      Radera
  5. Förväntningar är ett kapitel för sig, precis som du säger.

    SvaraRadera
  6. Det där med förväntningar är svårt. Det händer ju rätt ofta att man blir lite besviken, men det behöver ju egentligen inte betyda att det är en dålig bok. Värt att fundera på.

    SvaraRadera
  7. Det här med att betygsätta en bok tycker jag är lättare än att skriva en recension. Och de känns ofta ärligare.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...