torsdag 17 januari 2013

Det är John Greens fel

Jag trodde inte att jag ville läsa den här på svenska, men nu tror jag snart att jag kommer göra det ändå. Ja, det är ju hur logiskt som helst. o_O Jag, som föredrar originalspråk och bara läser översättningar i undantagsfall, får beskylla John Greens hyllningar av det svenska omslaget för detta. It’s your fault, John!

Får se vad jag ska göra åt saken… Åh, så elakt!


Videon funnen via adlibris men kommer från Bonnier Carlsen. Förr eller senare exploderar jag släpps imorrn!

Har ni läst The Fault in Our Stars eller Förr eller senare exploderar jag? Tror ni man tappar något på att läsa översättningen?

9 kommentarer:

  1. Vet du, jag har bara läst den engelska och jag tror att den vinner på att läsas på eng. Där finns så mycket språkligt som jag tror kan vara svårt att få med, inte sagt att det säkert är en grymt bra bok även på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så det brukar kännas med de allra flesta böcker. :/
      Men jag gillar svenska omslaget bättre. Blir så velig!

      Radera
  2. Jag vet inte, men jag läste den svenska översättningen av Looking for Alaska och blev SÅ besviken (har dock inte läst originalet så vet inte om det var översättningen eller John Green jag blev besviken på).
    Bland annat hade dom översatt namnen på ett töntigt sätt tyckte jag.. Jag kommer definitivt att läsa The fault in our stars på originalspråk, till skillnad från dig och John gillar jag inte det svenska omslaget :)
    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du säger det; kommer inte ihåg exakt vad det var, men det var något i översättningen av Var är Alaska? som jag störde mig en del på. Men framförallt var inte själva berättelsen så super som folk verkar tycka.
      För mig är det inte att svenska omslaget är underbart, det är rätt *meh* men det engelska är så intetsägande tråkigt att jag hellre sätter det svenska i bokhyllan. :]

      Radera
    2. Det finns lite olika bud på när boken släpps på svenska. Bokugglan skrev sista januari.

      Jag läste den på svenska och tokgillade. Recension imorgon.

      Radera
    3. Jag kollade med adlibris och bokus, hos bägge är det imorrn som verkar gälla. Däremot är recdatum inte förrän i februari, kanske är det som förvillar?

      Radera
  3. Jag läste på engelska och tyckte den var fantastisk! Du kanske kan läsa båda och börja på originalspråk och sen översättning.

    SvaraRadera
  4. Inte läst varken det ena eller det andra men om jag läser blir det på engelska för jag tycker det svenska omslaget är riktigt fult ;P

    SvaraRadera
  5. Jag håller också med om att Looking for Alaska tappade mycket i översättning. För mig så är det ju Johns språk som till stor del gör böckerna fantastiska, och jag tycker tyvärr att de tappar i översättning. Jag har inte vågat mig på The Fault in Our Stars än, men den står i bokhyllan... kanske dags snart!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...