måndag 1 april 2013

Pytterecensioner #3 Bildligt och barnsligt

Pytterecensioner blir det när jag inte hänger med att skriva långa utläggningar om det jag läser. Som nu: Jag var efter innan jag blev sjuk, att inte ens orkar starta datorn på över en vecka hjälpte inte direkt. Nu kör vi!

 

 

Flight Vol. 2 av Kazu Kibuishi
Tredje delen i den här serieantologiserien som jag satt tänderna i. Tjock och lyxig! Som alltid finns det såväl guldkorn som meningslösheter, som alltid blir jag färgglatt glader och vill ha mer. Den här är bättre än Vol. 1 men når inte samma nivå som Vol. 3.

4/5

Se även mina recensioner av Vol. 1 och Vol. 3
goodreads | adlibris bokus



Svenska affischer
av Olof Halldin
Hur många fina svenska affischer som helst! Varje konstnär får några egna sidor med beskrivande text och där nämns specifika affischer (som ska visa olika stilar/utveckling hos konstnären) men rakt igenom saknar jag kopplingen till dessa bilder. Varför har man inte satt de affischer man talar om i anslutning till texten?! Det blev så irriterande att jag helt slutade läsa texten efter halva boken. Så: Fina bilder, irriterande text.

3/5
[utläst 2013-02-19]

goodreads | adlibris bokus



Harry Potter and the Chamber of Secrets
av J.K. Rowling
Bara några korta tankar om omläsningen av andra boken i min favoritserie: Precis som andra filmen är andra boken inte så intressant. Mysig början men i det stora hela är problemet den här gången inget som känns som det för sjuboksberättelsen framåt, det är mer en isolerad händelse.  Fattar ni vad jag menar eller låter det snurrigt?

4+/5
[utläst 2013-01-20]

Se även min recension av The Philosopher’s Stone
goodreads | adlibris bokus
svenska: adlibris bokus



Resan till landet Längesen
av Elsa Beskow
I ärlighetens namn är väl varken text eller bilder så strålande som andra Beskow-böcker. Det som gör detta så fint är mina barndomsminnen. Jag och min bror fick idéer av den här berättelsen, vi letade (och såg) fantasidjur i konstiga stockar, hittade jättens fot på Bornholm och hans ring i skärgården (nej, inte Stockholms skärgård. Jag bor inte i Stockholm). Det är fantasin som är härlig; jag minns den här och hur den påverkat våra lekar.

3/5
[utläst 2013-03-02]

goodreads | adlibris bokus



Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
av Selma Lagerlöf (kortversion)
Trots att vi läste hela originaltexten högt i fjärde klass så var det mycket i berättelsen som jag nu inte alls kände igen. Jag minns den bara inte. Inte heller nu fastnar det och det lilla jag snappade upp om Sverige har nog snart flugit sin kos igen. Inte särskilt imponerad, men jag tillhör väl inte direkt målgruppen längre heller.

2+/5
[utläst 2013-03-13]

goodreads | adlibris bokus

2 kommentarer:

  1. Är så otroligt sugen på att läsa Harry Potter-böckerna, men vet bara inte hur tiden skall räcka till. Har så otroligt många olästa böcker redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det eviga problemet. Lösningen är väl att prioritera, något jag inte alltid är så jäkla bra på. De första två böckerna är ju korta annars, det är sen som de tjocknar iväg över 500 sidor... Tycker absolut du ska trycka in Potter-böckerna snart! :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...