onsdag 6 februari 2013

Sagolika brödsmulor

När jag plockar upp en middlegrade-bok förväntar jag mig ett fantasifullt äventyr fritt från tonåringars puckade tankegångar och kärlekstjafs. Jag fick det jag väntat mig men jag var ändå inte alls beredd på Breadcrumbs.

breadcrumbs

Detta är en retelling av H.C. Andersens Snödrottningen - inte Hans och Greta, som jag hade fått för mig. Första halvan av Breadcrumbs led lite av lågt tempo. I efterhand kan jag uppskatta att boken tog sig tid att etablera Hazel och Jacks relation, men när jag läste det tog det faktiskt emot ibland. Här finns en djup smärta som jag känner igen alltför väl. Jag ville stundvis bara gråta av ilska och hopplöshet för såväl Hazel som för mitt eget barnajag. Ibland glimtar fantasifulla stycken igenom och lyser upp, men på det stora hela är början nedstämt fin och känslomässigt tung. Ursu skriver dessutom riktigt fint. Det var länge sen jag reagerade på språket i en bok, men det gör jag här.

Andra halvan av boken börjar äventyret på allvar. Det är smart och vackert och flirtar med ett gäng sagor på ett ovanligt befriande sätt. Detta är H.C. Andersens saga och Anne Ursu gör inget för att dölja hur Snödrottningen och andra berättelser inspirerat hennes saga, hon omfamnar dem alla med kärleksfull humor utan att göra en stor grej av det. Kreativitet, har jag hört, handlar om att kopiera och göra gammalt nytt, det tycker jag hon gör riktigt bra!

Kan ni inte originalsagan så tänker jag inte spoila den för er – ni borde läsa mer H.C. Andersen! För er som läst Breadcrumbs (eller ni som helt enkelt är alldeles för övernyfikna för ert eget bästa) så har ni mina tankar om slutet längre ner. Men ni bör alla veta att jag aldrig visste riktigt hur det skulle gå och var uppriktigt osäker på utgången till allra sista sidan.

Gillar ni retellings eller bara fina berättelser om vänskap? Läs den här! Detta är en bok som berörde mig på ett sätt som få böcker klarar av. Det här måste bli en femma. Så vacker, så bra!


Mina tankar kring slutet: Jag var cynisk och förutsåg ett lyckligt slut, detta är trots allt en amerikansk barnbok. Jämför med Disneyversionen av Den lilla sjöjungfrun. Men jag måste medge att när jag läste boken var jag inte alls säker på att Ursu valt att frångå danskens slut. Det var först på sista sidan som jag riktigt började lita på att det skulle sluta väl. Riktigt bra gjort av författaren, det är inte ofta i en barnbok som jag är orolig för hur det ska gå för karaktärerna, men här var jag verkligen det.


Framsidan är hur fin som helst. Det är samma illustratör, Erin McGuire, som gjort illustrationerna i själva boken. De är inte jättemånga och de verkar lida lite av pappret i den här utgåvan, pappret är för grått för att bilderna ska få några rejäla kontraster. När t o m Snödrottningen är grådaskig kanske pappersvalet bör ses över? Trots detta är vissa bilder riktigt fina! Men det var ju inte pga. bilderna som jag köpte boken… om vi bortser från framsidan som faktiskt var (den enda, nästan) anledningen till att jag köpte den. Sån är jag!

 


Breadcrumbs

Anne Ursu 2011
Illustratör: Erin McGuire 2011
Walden Pond Press
312 sidor
ISBN: 9780062015068
Goodreads-snitt: 3,79


inbunden:
adlibris bokus cdon häftad: adlibris bokus cdon

 

Disney ger sig på H.C. Andersens Snödrottningen och vi kan alla se fram emot is och snö på biograferna när Frozen går upp i november 2013! Frågan på allas läppar: Ska de göra samma sak med H.C. Andersens Snödrottningen som de gjorde med Den lilla sjöjungfrun? Ändra slutet, alltså. Jag hade gärna pangat på med en maffig trailer här, men någon sådan finns inte än. Ah, well…

3 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...