söndag 17 februari 2013

Potatens boktipsartävling: Pyssel #1

[Gårdagen blev en ofrivilligt internetfri dag – bu! - nu låtsas vi att det är lördag och att jag inte alls är sent ute.]

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! VINNAREN DRAS HÄR.
FACIT TILL PYSSELTÄVLINGEN ÅTERFINNS HÄR.

Här kommer första bidraget från pysselpotaten. Pysselpotaten är egentligen samma potat som bokpotaten, bara mer vältäckt av klisterrester, färgpennskladd och saxärr. Det blev en labyrint! <3 Kameleonten är nyfiken/hungrig och vill leta reda på lekkamrater/mat.

omnomnomlabyrint
Klicka på bilden för en större version.

Ni får inte gå på samma ställe mer än en gång och ska på vägen passera 15 bokstäver. Blanda om dem lite snitsigt och ta bort fyra bokstäver för att få namnet på en person/grej/plats från en bokserie. Svaret ligger mig varmt om hjärtat och har skänkt mig såväl glädje som sorg. Jag är lite osäker på hur svårt detta är, vi får väl se hur det går.
   Svaret skriver du i en kommentar och tjänar då ihop två fina poäng! Om ingen har svarat rätt innan onsdag så får jag ge er extra ledtrådar. Ni kan alltså snuva era motståndare på lätta poäng genom att svara rätt innan onsdag ;)

Tips: Vad är mitt svar på i princip alla bokrelaterade frågor? Vet du det kan du ha en stor fördel när du ska lista ut ordet.

Frågor på det?

 

Om ni inte hakat på Potatens boktipsartävling än, kolla in första boktipsarrundan! Där finns mer babbel om regler, extrapoäng och dylikt. Alla deltävlingar är öppna till 15 mars. För er som är oroliga kan jag meddela att ni alla gett godkända svar på första uppgifterna och att jag redan delat ut några extrapoäng :) Nästa deltävling kommer på onsdag.

16 kommentarer:

  1. Efter att ha sett att jag klarade förste blev jag ju helt klart mer taggad. Tills jag gjorde denna, kan inte för i hela världen komma på vad det ska vara :( fick ut bokstäverna F A D L R E E W S Y U H N R så jag har missat en också..

    SvaraRadera
  2. Mys =) synd att jag är så stressad och har för mycket i skolan, hinner inte lösa detta pyssel denna gång men gillar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hamnar inte så långt efter, hittills verkar folk ha stora problem med denna.

      Radera
  3. Jag chansar på Fred Weasley! :)

    SvaraRadera
  4. Tyvärr lite för svårt för mig. Fastnar ganska tidigt i labyrinten och eftersom jag är ny till bloggen kan jag inte gissa riktigt heller tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tänkt att vara lite klurigt, men det kommer fler poängsamlarchanser :)

      Radera
  5. sv: Haha, vad bra. :) Det tog ett bra tag och var riktigt klurigt, men till sist fick jag till en gissning. :)

    SvaraRadera
  6. Jag tror jag har hittat alla bokstäver. Men vilka tar man bort?? Jag är oxå ny på denna härliga blogg fast gillar ju inte att behöva ge upp redan i början ju. Men labyrinten va häftig.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog lite klurigt, men det var ju meningen ;) Det går att luska ut, infon som krävs är egentligen rätt lättillgänglig på bloggen. Jag har fått in korrekta svar, så den är inte helt omöjlig :)

      Radera
    2. Då ska jag gnugga geniknölarna liiiiite till då =)
      Kramiz

      Radera
  7. Oooj vad klurigt :) Är typ sämst på labyrinter och att kasta om ord. Passar nog på denna för den här gången. Däremot har jag nu länkat din tävling på min blogg :)

    http://bokhandlarn.wordpress.com/2013/02/22/tips-om-tavling/

    SvaraRadera
  8. Vet inte om min kommentar kom med (gaaah!) Men jag är i alla fall superdålig på både labyrinter och att kasta om bokstäver så jag passar på pysslet (gjorde ett ärligt försök dock... kom inte långt). Har länkat tävlingen på min blogg:

    http://bokhandlarn.wordpress.com/2013/02/22/tips-om-tavling/

    SvaraRadera
  9. Gah blir så irriterad på hela det här kommentarsystemet. Jag tror inte min kommentar gått iväg, har den det ber jag om ursäkt för alla kommentarbombningar ;) Jag ville bara säga att jag länkat din tävling på min blogg:

    http://bokhandlarn.wordpress.com/2013/02/22/tips-om-tavling/

    Och att ditt pyssel tyvärr var lite för svårt för mig. Gjorde ett ärligt försök men kom inte speciellt långt. Grym kameleont dock!

    /Emilie.kindvall@hotmail.com

    SvaraRadera
  10. Oj denna var svår men väldigt rolig, Men jag tror (Hoppas att jag fick till rätt)

    Fred Wesley!!! Och de bokstäverna som inte tillhörde Namnet var AUHNR


    //Erika

    SvaraRadera
  11. Nu tror jag att jag har rätt svar: Fred Weasley!

    Det borde stämma då det funkade med bokstäverna i labyrinten. Han har gett dig glädje med sina skämt och sin fantastiska personlighet och sorg när han dör i sista boken. Harry Potter är ju dessutom det du svarar på i princip alla bokrelaterade frågor. Tänker jag rätt, tro? Det tog i alla fall ett tag att klura ut det...

    SvaraRadera
  12. Jag kommenterade mitt svar nytt, men glömde skriva att jag länkat tävlingen här: http://bokhyllan.blo.gg/2013/march/kul-tavling.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...