måndag 18 februari 2013

Nymodigheter i februari

Det händer en massa jag gillar hela tiden, här är några viktigheter som ploppat upp senaste veckan.


Six-Gun Snow White
av Catherynne M. Valente
Vi börjar med omslaget – gissa vem som ligger bakom det medan jag babblar vidare! ;) Detta är en retelling av Snövit från författaren till The Girl Who Circumnavigated Fairyland In a Ship of Her own Making. Vi befinner oss i Vilda Västern och möter en Snövit med vit pappa och indianmamma, mamman dör i barnsäng och kvar blir en flicka som inte passar in någonstans. Det var precis det här (att hamna mittemellan) som jag skrev min C-uppsats i engelska om och därför (och för att jag börjat gilla retellings) vill jag sätta tänderna i den. Det snygga omslaget kommer från talangfulle Charles Vess, jappjappjapp. Men något är fel när en kortis på 168 sidor kostar över 200 kr online! Jag avvaktar…


 

The Witch’s Betrayal (The Assassin’s Curse #0,5)
av Cassandra Rose Clarke
Det är tydligen inne med före-böcker. Detta är en novell som utspelar sig före The Assassin’s Curse, boken jag läste och föll hårt för i höstas. Här får vi följa mystiske Naji när han först möter vattenhäxan Leila. Mmmm, det här kan bli bra. E-bok som kostar 6,27kr - hur kan de vara så skamligt billiga? Jag köpte direkt!
The Robot Trading Company
Goodreads


 



Bra att ha koll på är kanske även att The Perks of Being a Wallflower kommer på dvd 20 februari. Om ni, precis som jag, inte har läst boken än så kanske det börjar bli dags? (Jag blir dessutom mer och mer kär i den där gröna tegelväggen.)

Något annat att se fram emot i dvd-väg är andra säsongen av Game of Thrones. Den ska jag köpa och glufsa i mig innan tredje säsongen har premiär siste mars. Mmm, fantasydregel! Släpps 6 mars.

 

 

Skånes befrielsefront
Hur coolt är inte detta?! Steampunk-dystopisk teater där Skåne slår sig fritt från Sverige och blir självständigt. (Däremot borde folk lära sig att Skåne och Skåneland inte är samma sak. Just sayin’.)
   Skånes befrielsefront har premiär 7 mars på Teater 23 i Malmö.
   Funnet via sf-bokhandelns Malmöblogg.

8 kommentarer:

  1. Snow White-boken kändes väldigt intressant! I jämförelse med dig så funkar inte omslaget för mig. Vet inte vad det är då den är vackert ritad. Och tyvärr sätter de inte pris efter storlek längre utan via "populäritet", trist men får väl vänta lite på paperback utgåvan istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är lite kluven jag med. Jag gillar omslaget ibland, ibland inte. Det är fint men ändå lite frånstötande, kan jag tycka.

      Radera
  2. Jag måste också läsa the perks of... Vi två kanske är dom sista som inte gjort den än? ^^

    SvaraRadera
  3. Blir du kär i den där väggen? Vi har just nu ganska exakt den färgen i det rum som sedermera ska bli tvättstuga och badrum, och den gör sig inte så bra i ett helt rum, kan jag säga. Jag brukar fundera på om de som har målat väggen fick tag på den där färgen riktigt billigt eller hur det kommer sig att de valde just den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir kär i en massa saker jag aldrig skulle dra med mig hem, tror att den där gröna tegelväggen kan vara en av dessa saker :P

      Radera
  4. Att läsa Wallflower står på min att göra-lista. Likaså att se filmen, men boken först :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Den är ju så kort, borde inte vara några problem att sätta i sig :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...