fredag 15 februari 2013

Bokbloggsjerka 15-18 februari: Böcker om läsning och en undring

Här kommer veckans jerka från Annika.

Det finns en uppsjö av böcker om skrivande men kan du tipsa om en bok om läsande?

läsuggla2

Det blir ett tämligen fattigt svar idag, jag kommer bara på en liten tunnis…

Drottningen vänder blad av Alan Bennett är något så ovanligt som en kort berättelse som jag gillade. Tänka sig! Den handlar om drottning Elizabeth II som råkar hamna på en bokbuss och känner sig tvungen att låna något. Sedan börjar hon läsa och läsa och läsa.
Jag har skrivit lite mer om den här.

 

Nu till min undring
Igår skrev Jen på The Broke and the Bookish om sin ovana att drämma till mellanslagstangenten två gånger efter varje punkt. När jag läser kommentarerna verkar det vara något som många fått lära sig där borta i väster, men jag har aldrig hört talas om det förr. Jag kan förstå att det kan vara praktiskt när man skriver på gamla skrivmaskiner, men inte på datorn… Är det någon här som har fått lära sig att göra så?
Inlägget hittar ni här.

12 kommentarer:

  1. Drottningen vänder blad är en bok som jag är väldigt sugen på att läsa :)

    SvaraRadera
  2. "Drtottningen vänder blad" har jag ju hört om. Där har jag ju en bok om läsande också.

    SvaraRadera
  3. Ja det var ett bra tips, gullig bild hittade du också
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade och hittade, jag ritade ;) Men tack.

      Radera
  4. Åå drottningen vänder blad glömde jag ju! Den va så söt tyckte jag..

    Det där med mellanslagen känner jag igen. Jag gör så ibland. Har dock inte fått lära mig det någonstanns utan det blir så av bara farten. Försöker lära mig av med det just nu faktiskt då det irriterade min uppsatshandledare. :D

    SvaraRadera
  5. Jag var tvungen att gå in på Broke and bookish och se vad du svamlade om ;) Men vaaa!? Är det på riktigt? Känns jättekonstigt att använda mellanslagstangenten två gånger :P

    SvaraRadera
  6. Det där med mellanslagen hörde jag talas om för första gången för bara någon månad sedan. Och det handlade om amerikaner som av någon underlig anledning fortfarande verkar göra så.

    SvaraRadera
  7. Drottningen vänder blad låter som en trevlig tunnis!

    SvaraRadera
  8. Det där med mellanslagstangenten var något nytt. Jag har bloggat i flera år men inte stött på det. Däremot har jag kanske en förklaring.
    Det kan vara så att om man skriver något längre i t.ex en blogg så är det svårt att få folks uppmärksamhet. Gör man på det viset så upplevs texten mindre kompakt och mer lättläst. Själv laborerar jag med textstorleken när jag skriver längre saker.

    SvaraRadera
  9. Jag läste Drottningen vänder blad förra veckan och ändå tänkte jag inte på den. Dumt! :) Jag tyckte det var en charmig liten bok.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...