onsdag 20 februari 2013

Potatens boktipsartävling: Andra rundan

ugglor tävling2

Goddag, alla härliga varelser! Det är återigen onsdag och dags för en omgång boktips, idag står två poäng på spel. Ni verkar ha fattat vad jag är ute efter så vi kör igång direkt. Två nya boktips vill jag ha och det handlar om mina absoluta favoriter just nu när det kommer till att kladda med penna på papper.

 

TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD! VINNAREN DRAS HÄR.


 

textuggla

Ni har förmodligen märkt hur insnöad jag är på ugglor, särskilt när jag ritar. Nu vill jag alltså att ni tänker efter och tipsar mig om en bok med ugglor. <3

Böcker som går bort: Harry Potter, The Owl Killers, The Owl Keeper.

 

textkameleont

Min andra ritliga insnöing såg ni skymten av i helgen när den senaste kameleonten hittade till bokpotaten. Jag har ritat och målat kameleonter i flera år nu, tycker de är hur coola som helst! <3

Böcker som går bort: Tangled, Rango, The Book of Chameleons.

 

Det finns hur många böcker som helst med ugglor och kameleonter i titeln men jag ser gärna att ni tipsar om sådant ni faktiskt vet något om. :) Om ni inte hakat på Potatens boktipsartävling än, kolla in första boktipsarrundan! Där finns mer babbel om regler, extrapoäng och dylikt. Alla deltävlingar är öppna till slutet.

Tidigare deltävlingar
Första boktipsarrundan
Pyssel #1

Nästa deltävling bör dyka upp i helgen. Jag får dock sätta en brasklapp på detta då jag ska spendera veckoslutet i Lund med att spela spel och titta på Beautiful Creatures. ^^ På återseende!

12 kommentarer:

  1. Till uggla tänkte jag mig "Vargbröder". Dessvärre så kommer jag inte ihåg i vilken av böckerna i serien det var, men hur som helst så var det med en Berguv i början av boken. Nu slog det mig! Det är del 3, "Demonernas port"!

    Hm, kameleont var däremot lite klurigare. Kommer inte på något för stunden :) Kommenterar kanske igen lite senare, när jag kommit på något.

    SvaraRadera
  2. Jag har spenderat halva dagen med att fundera, och jag kan inte komma på en enda bok med ugglor i(som inte är Hary Potter) som jag har läst. Därför tänker jag tipsa om Legend of the Guardians: The Owls of Ga'hoole (bok 1-3) av Kathryn Lasky (isbn 13: 9780545263528) med motiveringen att det är en av de snyggaste omslag jag nånsin sett! :)

    När det kommer till kameleonter så vill jag tipsa om Shadow Falls-serien av C.C. Hunter, där huvudkaraktären (utan att spoila för mycket) visar sig vara något av en "supernatural chameleon".

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt bara hört om en ugglebok Poppy av Avi. Hon som läste den gillade den iaf. Men jag goodreadade fram en lista till dig i fall du ville ha fler tips ^^ http://www.goodreads.com/list/show/3180.Owls#5263374

    Något med kameleont kommer jag faktiskt inte på. Men holes av Louis Sachar inne håller ju ödlor både i innehållet och på framsidan. Och den är riktigt bra! (om denna nu kan räknas)

    SvaraRadera
  4. På ordet Uggla blir tipsen: "Ugglor gråter" av Janet Frame. Här är uggla i titels. Nästa tips är "Jag hade en gång en blogg" skriven av...just det Magnus Uggla!
    På ordet kameleont blir det "Kameleontens skugga" av Minette Walters, spännande thriller.

    SvaraRadera
  5. Oj ska jag bli först. Hoppas jag fattat detta rätt nu. Här kommer mina boktips:

    Den vita kameleonten av Petter Lidbeck
    Ugglor i Bagarmossen av Petrus Dahlin

    KRAM CISSI

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Oj den var svår!Jag läste en sjukt gammal upplaga om Nalle Puh som var helt underbar men tyvärr kan jag inte hitta någon länk till den. Tänkte på Ugglan där. Annars om man ska vara sån där person så säger jag "Fördjupade studier i katastroffysik" då huvudpersonen Blue är "klok som en uggla". http://www.goodreads.com/book/show/841438.Special_Topics_in_Calamity_Physics

    Samma sak med kameleont. Jag får tyvärr nog köra en fuling även där (men notera att boktipsen jag ger är äkta boktips på böcker jag verkligen tycker om!): Ursäkta hur dags går jorden under av Peter Eriksson, en grymt rolig och underhållande bok om hur vi måste anpassa oss (som kameleonter) till det nya klimatet och alla klimatregler. http://www.bokus.com/bok/9789185567270/ursakta-hur-dags-gar-jorden-under-miljofragor-for-oss-som-hellre-blunda/

    /Emilie (emilie.kindvall@hotmail.com)

    SvaraRadera
  8. Uggla: - Wesley the Owl: The Remarkable Love Story of an Owl and His Girl av Stacey O'Brien
    GR: http://www.goodreads.com/book/show/3001512-wesley-the-owl
    - The Capture av Kathryn Lasky
    GR: http://www.goodreads.com/book/show/7938371-the-capture
    - Owl City - Ocean Eyes av Owl City
    GR: http://www.goodreads.com/book/show/7800520-owl-city---ocean-eyes

    Kameleont:
    - Chameleon's Colors av Aubrie Dionne
    GR: http://www.goodreads.com/book/show/7977803-chameleon-s-colors
    - Chameleon av Kelly Oram
    GR: http://www.goodreads.com/book/show/16047646-chameleon
    - The Chameleon that went wrong
    GR: http://www.behance.net/gallery/Childrens-Book-(The-Chameleon-that-went-wrong)/5174477

    SvaraRadera
  9. Uggla:

    Den fösta jag kom och tänka på var Guardians of Ga'Hoole, bok serien som filmen Legenden om ugglornas rike bygger på.

    Nästa bok som kom till tankarna var Narnia boken Silvertronen när Jill och Eustace hamnar på ett mötte med Ugglor

    Sen tänkte jag naturligtvis på Nalle Puh och på karaktären Uggla!

    Kameleont:

    Denna var betydligt svårare men det fösta jag började tänka på var filmen Lasse-Majas detektivbyrå– Kameleontens hämnd, dock tror jag inte någon av böckerna som filmen bygger heter så men det finns ju ändå en koppling mellan filmen och böckerna

    Det tog tid men sen kom jag på den, Den vita kameleonten den sjätte delen i Petter Lidbeck deckarserie om Tre tjejer. Kom ihåg att jag läste den för några år sedan men har in get minne av handlingen men Kamelont är ju med i titeln i alla fall

    //Eriak

    SvaraRadera
  10. 1. Halloween Night Fever av Dan Graffeo, finns ett residens i boken som heter Sleepy Owl
    2. A spell for Chameleon av Piers Anthony

    SvaraRadera
  11. Aaaah svårt! Owly och Little Owl lost har svischat förbi mig för något år sedan. Barnlitteratur har väl ingen brist på ugglor, men andra böcker förutom Potter står det ju helt still om... Just ugglor blir jag extremt nyfiken på vad folk kommer svara!

    Kameleonter får jag väl försöka kommentera ett kameleont beteende, det skulle kunna handla om att anpassa sig efter sin miljö och då tycker jag Ett öga rött och hur Otman anpassar sig till det svenska samhället.

    SvaraRadera
  12. VARFÖR ASSOSIERAR JAG BARA TILL BARNBÖCKER I DEN HÄR TÄVLINGEN!!! Det är egentligen inte likt mig, förlåt... Egentligen läser jag "riktiga" böcker, men dina skojjiga teman får mig verkligen att minnas min barndom.

    Det råkar nämligen vara så att när du säger uggla (temat UGGLA) kommer jag att tänka på en annan barnbok. Egentligen är den ganska kort och dålig, jag tror inte ens att det var en favorit när jag var liten. Dock var min pappa ganska lat, så kanske tre av fyra gånger läste han denna bok när det var dags för godnattsaga. Den har inte mycket text, så han slapp läsa länge ;). Boken jag tänker på är "Ugglebarnen" av... Hmm, jag minns inte vem som har skrivit den och kan tyvärr inte hitta den någon stans på internet. Nästa gång jag kommer hem måste jag nog rota fram den på vinden bara för att kolla det.

    Temat KAMELEONT var dock svårare. Jag kan inte ens komma på någon barnbok som handlar om det... ;) Det enda jag kan komma på är novellsamlingen "Den förunderliga kameleonten" av Inger Edelfeldt. En helt okej novellsamling enligt mig, men jag har läst bättre. Hoppas att den duger som kameleont.

    Här har jag länkat tävlingen: http://bokhyllan.blo.gg/2013/march/kul-tavling.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...