onsdag 18 januari 2012

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson

 

 

Titel: Skattkammarön

Originalets titel: Treasure Island

Författare: Robert Louis Stevenson 1883

Illustratör: Martin Bergström 2007

Förlag: Rabén & Sjögren

Språk: Svenska

302 sidor

 

 

Äventyret börjar när unge Jim Hawkins får en skattkarta i sin hand. Med hjälp av en godsägare och en läkare seglar han till Skattkammarön för att hitta skatten. Men ombord på fartyget finns också den enbente kocken Long John Silver, egentligen styrman hos kapten Flint, den ondskefulle pirat som en gång grävde ner skatten. Det är han som skaffat besättningen åt godsägaren, och dessa är inga mindre än Silvers gamla skeppskamrater!

* * * * * * *

När jag var liten kollade jag och min bror ofta på Junior, tv4s barnprogram på vardagseftermiddagar och helger (om jag inte minns fel). Jag minns inte så mycket; där fanns den utomjordiska flickan som simmade så fint och fick mig att plaska runt som en sjöjungfru i simhallen; Dr Kosmos-introt som vi sjöng högt och vackert; och en tecknad serie – Skattkammarön. Minns den sista som riktigt spännande, men jag missade slutet och det har jag grämt mig över länge! Men nu, nästan 20 år senare, vet jag äntligen hur det gick för Jim!

Hittade den här fina utgåvan på bokrea förra året. Den är helt klart tänkt för barn, med stor text och många illustrationer. Bilderna är mörka och lite kusliga och passar utmärkt till berättelsen. Men av någon anledning har den redan utgått… Får väl tipsa om äventyrsklassikerboxen från Repris istället, som innehåller fem böcker som man borde läsa. Själv har jag redan läst två av de fem och känner därför att jag avstår, för tillfället i alla fall. Boxen ser riktigt fin ut, någon som vet om böckerna är lika fina inuti med?

Så vad tycker jag om boken? Jodå, helt okej! Det är ett välskrivet och rappt äventyr som aldrig blir tråkigt. Det är inte svårt att förstå att barn fascineras av berättelsen, och kanske hade även jag gjort det om jag inte redan kunde nästan hela historien. Såhär i efterhand tror jag att det bara var sista avsnittet av den där serien som jag missade, för allt i boken känns igen, t o m “slutstriden”. Detta kan i och för sig bero på Disneys Skattkammarplaneten, som jag nu återsett efter att jag läst boken. Det visade sig att jag numera förstår och uppskattar den filmen på ett helt annat sätt. Innan tyckte jag att den var lite odräglig på något vis, men nu gillar jag den!

Det har gått över ett och ett kvarts sekel sedan Stevenson skrev Skattkammarön, men det märks inte. Detta är en bok som jag tycker att man bör läsa. En klassiker som håller!

4/5

utläst 2011-04-08

Ooooh! Snubblade över en karta över Skattkammarön som tros vara ritad av Robert Louis Stevenson själv!(!!!) Som den kartnörd jag är, måste jag ju visa den för allt och alla! Jag skojar inte – jag kan sitta och titta på kartor hur länge som helst. Speciellt gamla fina kartor, de är riktiga konstverk!

 

Tydligen har det spelats in en ny version av Skattkammarön, med Eddie Izzard som John Silver och Elijah Wood som strandsatt halvgalning. Är det nåt att ha, tro? Någon som sett?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...