lördag 7 januari 2012

Graceling av Kristin Cashore

 

 

Titel: Graceling

Författare: Kristin Cashore

Förlag: Orion/Gollancz

Språk: Engelska

400 sidor

Första delen av tre i The Seven Kingdoms

 

 

 

In a world where people born with an exceptional skill, known as a Grace, are feared and exploited, Katsa carries the burden of a skill even she despises: the Grace of killing.

She lives under the command of her Uncle Randa, King of the Middluns, and is expected to carry out his dirty work, punnishing and torturing anyone who displeases him. Breaking arms and cutting off fingers are her stock-in-trade. Finding life under his rule increasingly unbearable Katsa forms an underground Council, whose purpose is to combat the destructive behavior of the seven kings - after all, the Middluns is only one of the seven kingdoms, and each of them is ruled its own king with his own personal agenda for power.

When the Council hears that the King of Liend's father has been kidnapped Katsa investigates . . . and stumbles across a mystery. Who would want to kidnap him, and why? And who was the extraordinary Graced fighter who challenged her fighting skills, for the first time, as she and the Council rushed the old man to saftey?
Something dark and deadly is rising in the north and creeping across the continent, and behind it all lurks the shadowy figure of a one eyed king . . .

Sometimes nothing but a Grace can save you

* * * * * * *

Den här boken har jag stått och stirrat på många gånger på Bokia senaste året. Jag gillade framsidan, helt enkelt. När jag sedan var där på julklappsafton och förlagstjejen sa att detta var den bästa bok hon hade att tipsa om just nu, då är det klart att jag högg den! Så det blev med ganska högt uppskruvade förväntningar som jag tog mig an den. Och den tråkade ut mig direkt! Första kapitlet är såndär äcklig fantasykorvstoppning med info om världen, kungarikena och karaktärerna. (Jag borde kanske skrivit ner allt, för det fastnar inte i min hjärna.) Jag var så förvirrad! Det blev så mycket på en gång att det sedan tog mig halva boken innan jag började fatta vem som var vem… Det är inte lysande. Men jag gillade den ändå.

Katsa är en särling, hon har fötts med en särskild förmåga. Hon har sedan hon var åtta år gammal kunnat döda vem som helst med sina bara händer och utnyttjas därför av sin farbror, och tillika kung, att sätta skräck i de undersåtar som inte gör som han vill. Hon är så överlägsen allt och alla att man ibland blir lite trött på hur hon tar sig ur till synes hopplösa situationer. En del av mig blir irriterad, men en annan del blir förtjust och lätt avundsjuk.

Berättelsen är lite långsam i början, men förmodligen tycker jag det för att jag redan visste vad som skulle hända. (Den där förlagstjejen berättade mer av berättelsen än jag hade velat veta.) Men sen känns det som att boken slarvar förbi det som borde vara berättelsens klimax – striden mot den onde. Istället är det över på en sida eller två och jag tyckte då att boken borde vara nära ett slut, men det var den inte. Och här är min största invändning! Varför kunde Katsa inte bara fått leva lyckligt i alla sina dagar, utan krusiduller? Ska inte avslöja vad som sker, men det stör mig då jag inte ser att det ger berättelsen något extra, det känns mest onödigt och elakt av författaren. 

Sammanfattningsvis en bra bok, jag gillar Katsa, och vem blir inte småkär i Po? Cashore har kommit ut med en bok till i serien om The Seven Kingdoms, och den köpte jag samtidigt som Graceling, så det kommer mera! Andra boken heter Fire. De första båda böckerna finns även översatta till svenska, men jag föredrar att hålla mig till originalspråk om jag kan, särskilt när det gäller fantasy. Tycker även att undertiteln på de svenska böckerna avslöjar för mycket. Onödigt…!

Betyget landar på en småsvag fyra, då jag stör mig lite på såväl början som slutet, men ändå rycks med och vill läsa mer! Har förstått det som att andra boken är en fortsättning om särlingarna, men att den inte handlar om Katsa, vilket just nu känns lite synd.

4-/5

utläst 2011-11-12

Provläs på svenska hos adlibris! Eller hos bokus!

5 kommentarer:

  1. Kan det här vara något man kan låna kanske? En fyra är ju inte fy skam...

    SvaraRadera
  2. Jag har dock svårt för fantasy som bara innehåller en bok. Blir lite skeptisk att de kan få in en bra story på endast en bok. Men kan också vara skönt att man inte behöver 20 böcker för att komma till slutet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju faktiskt tre böcker, även om de inte verkar följa samma personer så utspelar de sig i samma värld och följer fler särlingar. Men fattar vad du menar. Lättläst om du inte har något bättre för dig, skrik till om du vill låna! :)

      Radera
    2. Hej igen. Nu är den slutläst :) Helt ok bok men inget tyvärr som kommer fastna under en längre tid. Bra lättläst bok att ta med sig under semestern. Blev lite trögt där i mitten, men hade sina oväntade vändningar. Får se om man ska läsa fler böcker i serien ;)

      Radera
  3. Håller med om det om svenska titeln.. jättedumt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...