måndag 30 januari 2012

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom

 

Titel: Fallet med de försvunna böckerna

Originalets titel: The Case of the Missing Books

Författare: Ian Sansom 2006

Förlag: Massolit Förlag

Språk: Svenska

325 sidor

Första boken av tre  i The Mobile Library Mystery Series

 

 

Israel Armstrong är en känslig själ. En bokälskande vegetarian i manchesterkostym som flyttar till Irland för ett efterlängtat jobb som bibliotekarie.

(Ja, jag har huggit av beskrivningen av den här boken. Känner ni att ni behöver mer får ni leta upp resten för jag tycker inte att man ska veta så mycket om den innan man läser.)

* * * * * * *

Det här är berättelsen om en antihjälte som har det verkligt motigt. Ingenting går som Israel tänkt sig. Verkligen ingenting! Berättelsen är jäkligt mysig. (Nej, för mig är mysig inget negativt.) Det är roligt och flyter på som ett rinnande vatten. Jag bara läser och läser. Och flinar och skrockar emellanåt tyst för mig själv, för det är roligt och charmigt. Jag gillar! Jag, som inte alls brukar gilla deckare, jag gillar det här. För det är inte en deckare, det är mer av en skröna, eller kanske en fars. Och jag vill läsa mer! Andra boken om Israel Armstrong, Mr Dixon försvinner, kommer på svenska i april. Vill ha, vill ha, vill ha!

Min första tanke gällande översättarens insats var positiv, då denne lyckats översätta ordvitsar på ett mycket bra sätt. Men sen hittar jag en del att störa mig på. Det allvarligaste i min mening är att översättaren fallit offer för den allt vanligare till-sjukan: En oförmåga att sätta detta lilla ord på rätt sida om substantivet. Exempelvis heter det Ta en kaka till, inte Ta en till kaka. FELFELFELFELFELFELFELFEL!!!  Det hörs på TV alldeles för ofta men detta är den första bok jag läst där jag stött på det. Usch! Jag gillar inte! USCH!!! Ett annat störande element är något som snarare känns som slarvfel, där prepositioner ibland ploppar upp på fel ställen eller helt har fallit bort. Detta gör mig mest förbryllad och beror nog mer på brister i korrekturläsningen än på okunskap. Men AKTA DIG FÖR TILL-SJUKAN! AKTA DIG SOM ÖGAT!

Ibland måste jag bara få nörda mig lite om hur en bok känns. För det är viktigt. Den här är underbart matt, ligger så bra i handen och är alldeles mjuk och go. Den bjuder verkligen in till läsning – precis som jag vill ha det!

Det här var en go läsupplevelse. Jag blir varken djupt berörd, ledsen, upprörd eller får svårt att sova – jag blir bara lugn och glad. Jag sitter timme efter timme och sträckläser och det är minsann gott nog! Boken ger oss en fin upplösning, det är smart och härligt och lämnar mig nöjd och belåten. Mmm, jag gillar!

4/5

Provläs på bokus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...