tisdag 7 januari 2014

Toppen 2013

toppen

Här kommer de, de bästa böckerna jag läste förra året och det är ju skönt att det blev en längre lista än bottenskiktet. Listan består av de som blivit månadens bästa under året samt de som hamnat på min favorithylla på goodreads. Det är en hel del böcker så jag ska försöka att inte bli långrandig. Som vanligt är det bara att klicka på bilderna för att komma till mina recensioner.

 

22. Bitterblue av Kristin Cashore
Första och andra boken i serien var bra men inte förtjusande, tredje boken klappade mig däremot medhårs på så många olika sätt att jag vill få med den här. Jag gillade karaktärerna och problemet även om jag inte trivdes helt med upplösningen. Härligt (och alldeles för ovanligt) med en serie som slutar bättre än den började – bra jobbat!

21. Among Others av Jo Walton
Ju längre tiden går, ju mer jag tänker på den, desto mer gillar jag Among Others. Jag förstår att man kan tycka att den är seg, jag förstår att den inte passar alla, men den passade mig och jag önskar att fler såg förbi det låga tempot och upptäckte vilken fin hyllning till fantastik detta är.

20. Jellicoe Road av Melina Marchetta
Superduperhypad bok var det här! Varje gång är det samma sak för mig; om alla andra gillar något och blir lyriska så blir jag automatiskt misstänksam. Men Jellicoe Road var faktiskt så som folk sa. Inte det bästa jag läst men riktigt, riktigt bra!

 

19. Happy av Mies van Hout
Pastellfiskar på svart bakgrund. Behöver jag säga mer?

18. Maran av Lina Neidestam
Jag läste Zelda och ryckte på axlarna, men Maran är något helt annat. Här är det skruvat feministporr ute i ödebygden. Hysteriskt bra gjort.

17. Flight Vol. 2
Andra volymen av Kazu Kibuishis fina serieantologi är inte den bästa (bäst hittills tycker jag trean är), men det är ändå över 400 sidor serier och här finns några riktiga gobitar.


 

16. Three Shadows av Cyril Pedrosa
Berättelsen om föräldrarna som förlorar sin son. Det gör så ont, det är så fel. En riktigt fin berättelse och en riktigt mysig tecknarstil.

15. Fin’s Revolution av A.S. Peterson
2013 blev det pirater! Jag tog mig igenom de båda böckerna om Fin Button, den föräldralösa tjejen som rymmer från nunnorna på barnhemmet och blir fruktad piratkapten. Riktigt bra serie där första boken ändå är snäppet bättre (och dessutom har deckled edges).

14. Swordprincess Amaltea av Natalia Batista
Manga och jag är en långkörare med idel dålig passform, men 2013 kom ett trendbrott när jag föll för Amaltea. Här ställs våra skeva könsroller på ända och det är så jäkla skönt!

 

13. Sommarregler av Shaun Tan
Tan, Tan, Tan… Han är tillbaka och han är fortfarande så jäkla bra på det han gör. Gillar du Shaun Tan ska du naturligtvis sticka näsan även i denna bilderbok.

12. Secret Garden av Johanna Basford
Målarbok för vuxna potater! Det porösa, lätt genomblödda pappret till trots är detta en riktigt fin bok att stissa av med. Och då varje sida tar ca 5 timmar att måla (jag har aldrig påstått att jag är snabb) så lär den ju räcka ett bra tag.

11. Eats, Shoots & Leaves av Lynne Truss
Språknörden spinner; detta är så jäkla bra! Grammatikfreak som inte har läst denna bör skämmas lite. Finns även på svenska, anpassad för svensk interpunktion.


 

10. Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren
När Mattis är ledsen så gråter jag… Berättelsen som Ronja är bland det bästa som skrivits, och filmen är min barndom i en ask. Skogen och musiken och friheten!

9. Page by Paige av Laura Lee Gulledge
Riktigt fint seriealbum om en vilsen tjej som flyttar till New York, lär känna nya människor och sig själv. Att hon är rödhårig och försöker få sig själv att rita innebär att jag känner igen mig något makalöst.

8. Born to run: Jakten på löpningens själ av Christopher McDougall
Potaten springer! Potaten läser denna och vill springa ännu mer – wooh! 2013 blev början på ett aktivare liv där jag upptäckte glädjen i att pressa kroppen förbi gränser jag aldrig varit i närheten av förr. Hoppas det håller i sig!

 

7. Atlas över avlägsna öar av Judith Schalansky
Varje gång jag kommer på att jag bara lånade den här på bibblan och att den därför inte står i min bokhylla så blir jag lite nedstämd. Kartnörden vill ha och pilla på! Riktigt fin bok med detaljerade kartor över små flugskitar ute i världshaven där det kanske bor en handfull människor. Historierna som utspelar sig här är större än öarna - jag vill ha mer.

6. Mamette av Nob
Säg hej till en av världens härligaste tanter – Mamette nässlade sig in även i mitt hjärta och till alla som inte läst den har jag bara en fråga: varför?!

5. Saga Vol. 1 av Brian K. Vaughan och Fiona Staples
Haha, vad den här serien är skruvad och skev. Det är inte något för alla men det är definitivt något för mig! Detta blev årets bästa serieroman.


 

4. Breadcrumbs av Anne Ursu
En barnbok som verkligen berörde, som lyckades få mig orolig över hur det skulle gå (trots att det är en retelling) och som dessutom har ett av årets finaste omslag. En berättelse om att inte få vara med som fick tårarna att närma sig.

3. The Fast Diet av Michael Mosley och Mimi Spencer
Hackar du på 5:2 för att det är svält? Då har du verkligen inte fattat någonting och borde hålla snattran. Jag blir så jäkla trött på folk som inte vet vad de talar om, för fasta är inte svält. Och varför ville jag prova? För att jag var tjock? Inte i första hand.
   Jag hakade på för att det låter vettigt – för inte fan är våra kroppar gjorda för obegränsat födointag! Att det alltid finns gott om mat är såvitt jag vet något som hänt på 1900-talet, så sent som när mina farföräldrar växte upp på 30-talet var det inte så. Våra kroppar är inte gjorda för att leva såhär och jag mår bättre när jag gör det min kropp är skapt för: rör på mig, äter måttligt och sover när jag är trött. IGF-1-resultaten hittills är dessutom en oerhörd bonus då hemtjänstarbete fått mig att frukta cancer, demens och ålderssvaghet i största allmänhet. Dessutom hade jag tidigare ont i knäna och ingen dag 2013 var väl så underbar som när jag sprang och upptäckte att jag fått skuttiga steg trots att jag den dagen sprungit längre än någonsin förr.
   Om 5:2 funkar? Jag mår bättre och mina knän tackar för 13 kg mindre att bära på. Dessutom: trots att jag inte tränat något alls (inte ens promenader) på två månader och inte fastat alls så har jag ändå inte gått upp ett enda litet kilo (jul- och nyårsfirande inkluderat). Detta är inte jojobantning, det är extrafett som försvinner och inte behöver komma tillbaka och jag har fått bevisat för mig att jag kan sluta halvfasta tvärt utan att lägga på mig kilon igen. Jag känner mig så mycket friskare än innan och 5:2 är det bästa som hände under ett år som jag annars mest är glad är förbi.

2. Nordiska väsen av Johan Egerkrans
Jag har yrat om den här boken hela hösten och eftersom jag inte skrivit recensionen än så kommer jag att yra ännu mer. Den är så jäkla fin, jag tror inte du kan förstå hur fin den är. Intresserad av snygga illustrationer och oknytt? Köp den!


1. Harry Potter-omläsningar
Det är ändå lite typiskt för 2013 att den bästa läsupplevelsen blev något gammalt. Jag återupptäckte hur fantastiskt J.K. Rowling tänkt ut allt i Harry Potter-världen. Det genomsyrar varenda bok, det ger mig prestationsångest när jag ska skriva något själv, det får mig att fangirla i min ensamhet när jag pillar på hennes böcker. När livet suger är Harry Potter en trygghet jag är glad att jag har i bokhyllan.

 

Vilken blev din bästa läsupplevelse 2013?

10 kommentarer:

  1. Bitterblue skall jag snart läsa vilket jag ser fram emot. Tyckte så mycket om de två första. Jellicoe Road var en av de bästa böckerna 2013.

    SvaraRadera
  2. Among others och Page by Paige är jag riktigt sugna på(den sistnämnde till och med på väg hem till mig i detta nu). Bitterblue och dess föregångare vill jag verkligen läsa, snarast! Sen har vi ju hela dilemmat över Harry Potter-böckerna också. Jag. MÅSTE! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det MÅSTE du! :0 Och de andra med :]

      Radera
  3. Det var många böcker jag inte har läst och nu har jag minst 3 till att skriva upp på min att läsa listan:). Jag älskar filmen om Ronja men har aldrig tänkt på att läsa boken men det ska det bli en ändring på;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, vad bra! :D Ge Ronja en chans, boken kanske överraskar även dig :)

      Radera
  4. Många fina böcker på din lista. 2013-års mesta läsupplevelse för mig måste vara mötet med Rainbow Rowell. Fortfarande mkt kär!

    Vad kul att läsa hur bra 5:2 kan fungera! Tror tyvärr inte det skulle funka för mig, utan regelbunden mat kommer migränen krypande direkt och humöret sjunker lite väl lågt... Tur jag trivs på gymmet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad att jag sluppit undan migrän - ta i trä! - då det finns alltför nära i släkten. Själv har jag ett lågt blodtryck som kräver uppmärksamhet, trodde att det skulle bli problem (har svimmat tidigare för att jag inte ätit), men upptäckte att allt som egentligen krävs är vatten :) +att jag inte pressar mig för stenhårt när det börjar svartna för ögonen på träningen :P Men generellt kommer tunnelseendet de dagar jag glömt dricka, inte dagar jag halvfastar.

      Radera
  5. Jag köpte Amaltea till min dotter efter att ha läst din recension och hon älskar den! Hon har säkert läst den tre gånger, minst, vid det här laget...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att höra - då vet man att man gör något rätt! :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...