fredag 31 januari 2014

Bokbloggsjerka 31 jan–3 feb: favoritförlag

Glad fredag på er alla i snöyran! Nu blir det jerka igen, här kommer veckans fråga från Annika.

Vilket förlag tycker du släpper flest bra böcker per år?

12

Det finns nog inget bra svar här, jag håller helt enkelt inte koll på vilka böcker som ges ut på vilka förlag. Känner mig inte alls särskilt förlagsstyrd och det finns egentligen bara ett par som jag håller regelbunden koll på. Favoriten är helt klart First Second, ett amerikanskt förlag som ger ut grymt fina serier. Om du är nyfiken på grafiska romaner är First Second en fin utgångspunkt då deras utgivning håller riktigt hög klass. De böcker jag läst från dem återfinns här.
   Det svenska förlag jag riktigt håller ögonen på är Kabusa – de ger ut så annorlunda och underbara bilderböcker. Och det är ju de som översätter Shaun Tan åt Sverige, behöver jag säga mer?

15 kommentarer:

  1. Kabusa har gett ut en del av Linwood Barclay också. De har varit bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger mig inget, får jag kolla upp :)

      Radera
  2. Jag har inte heller så stor koll och iår vill jag inte riktigt ha koll utan försöker bearbeta en hög med hyllvärmare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar tänka likadant men sen råkar jag få nys om böcker jag bara måste ha ändå... Men oh vad skönt det hade varit att inte ha en så stor olästhög :/

      Radera
  3. Jag har inte heller någon större koll på vad de olika förlagen ger ut

    SvaraRadera
  4. Tror inte jag läst något från de förlagen men grafiska romaner och bilderböcker hör väl inte heller till vad jag brukar läsa...

    SvaraRadera
  5. Kabusa tittar jag också åt ibland.

    SvaraRadera
  6. Det var två för mig okända förlag!

    SvaraRadera
  7. Från Kabusas utgivning har jag läst några böcker de senaste åren.

    SvaraRadera
  8. Kabusa ja, det kom jag inte att tänka på fast jag nyligen läst en fantastisk bildberättelse av Shaun Tan! :)

    SvaraRadera
  9. Jag måste bli bättre på att hitta och läsa grafiska romaner, jag tror jag skulle gilla det, jag älskar ju alla former av serier, inte bara humor. annars är den här jerkan enkel för mig, jag har ett stort favoritförlag, jag läser allt de ger ut tror jag. Minotaur.

    SvaraRadera
  10. Jag blev jättenyfiken på First second när jag i veckan fick reda på att Rainbow Rowell ska ge ut två grafiska noveller där... I senaste beställningen hamnade med andra ord ett album att den tecknare som ska göra bilderna :) nördig - oh yes, härligt och ärligt :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...