söndag 11 januari 2015

“Two girls. Two tigers. Wild and free.”

Två flickor adopteras av två pungvargar (tasmanian tigers) och överlever likt Mowgli utan sina föräldrar i det vilda. Tja, det kan väl bli trevlig jullovsläsning, tänkte jag och drog med mig denna snygging hem. Och även om just “mysig” kanske inte är det ord jag vill beskriva den med så blev jag minsann inte besviken.

Hannah och Becky är bara småflickor när de plötsligt står övergivna och ensamma långt från civilisationen. I Into that Forest berättar Hannah om livet före, under och efter att de uppfostras av vilda djur mitt ute i den tasmanska bushen.
   En varning utfärdas för språkfanatiker: det är inte RP vi bjuds på här! Jag gillar idén med det udda språket, berättaren säger det bäst själv: “Me first thing is an apology – me language is bad cos I lost it and had to learn it again.” Jag vet inte om det är skrivet mestadels på dialekt eller vad, men det gör att jag sitter och läser högt för mig själv. Språkbesserwissern i mig klarade faktiskt av att någorlunda förbise konstiga verbböjningar och annat och tillät mig att ryckas med.
   Jag säger inte att det är en oförglömlig bok, den är nödvändigtvis inte olik allt annat, men den är fin, kort och tar inte alltid de vändningar jag förväntat mig. Än en gång lönade det sig att döma boken efter omslaget och jag är glad att jag spontanköpte den mitt i julstressen. Det blir en stabil trea till Into that Forest och ett plus för illustrationerna (ovan).

goodreads-snitt: 3,76
adlibris bokus cdon

 

Lite faktanörderi: Vad är en pungvarg/tasmanian tiger?

Jag trodde länge att tasmanian tiger var dialektalt för tasmansk djävul, men icke. Arten var endemisk för Australien, men när européerna kom dit fanns den bara kvar i Tasmanien. På 1800-talet utlystes skottpengar på pungvargen och det sista kända exemplaret dog 1936 på Hobart zoo. [info+bild: wikipedia]

Det finns något oerhört spännande och sorgligt med utdöda djur. Minns någon förresten dronten Dodo från 90-talets glada barnprogramstablå? Eller frågesporten om dinsaurier som gick tidigt om helgmornarna (gissar lördagar) och hade Tintin som “film”? Good times – är det konstigt att man blev lite nördig av en sådan uppväxt? :D

1 kommentar:

  1. Oo, Bella blev genast intresserad! Engelskläraren i mig kan dock protestera lite men den åker helt klart upp på intresselistan ändå ^^

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...