torsdag 1 januari 2015

Botten 2014

Gott nytt år på er, kära gobitar! Det är  hög tid att sammanfatta fjolåret och det gör jag idag med att lista de sämsta böckerna jag läste 2014. Vanligtvis brukar min bottenlista innehålla de böcker som “vunnit” utmärkelsen månadens sämsta i mina månadssammanfattningar, men 2014 har det gått troll i mitt bloggande och det blev inte en enda sammanfattning under årets andra halva. Därför innehåller listan de böcker som varit dåliga och bara skrapat ihop en eller två stjärnor på goodreads.

 

sällsammaögonblick

11. Sällsamma ögonblick i svensk natur var mysig och hade fina bilder, men det blev för mycket kaka på kaka, de olika berättelserna var tyvärr inte så olika och jag tappade snart intresset.

10. The Immortal Life of Henrietta Lacks – äntligen läste jag denna! Kanske föll den på mina högt ställda förväntningar. Jag trodde att jag ska skulle bli förbannad, och det blev jag, men som så många gånger förr blir jag uppgiven och less när det kommer till USA:s syn på hudfärg. (Och hyckleriet kring hur deras samhälle är jämställt och fritt från rasism.) Till slut drunknade boken i detta för mig och det blev en rejäl besvikelse.

9. Cupcakes är receptboken med vad som skulle kunna vara världens sötaste cupcakes. Jag får sockerchock och efterföljande skallebank bara jag tänker på den…

 

8. The Owl Killers är en av årets allra snyggaste böcker, men dessvärre även en av  årets segaste… Som jag ville älska den; som jag fick slita för att till slut ta mig igenom den. Det gör mig på riktigt ledsen att jag inte gillade den.

7. Novellsamlingar är verkligen inte mig grej och här har vi tre som jag tog mig igenom 2014. Kanske borde jag ge upp novelläsandet en gång för alla nu? Detta funkar ju bara inte… Däremot tyckte jag det var riktigt roligt att rita framför kameran :) Vill ni se mer sådant 2015?

  

 

 

6. Madapple  lurade mig, jag trodde det var fantasy och blev riktigt besviken när det visade sig att häxorna inte alls var magiska. Vill du läsa om superreligiösa danskättlingar i USA så kanske den kan vara något, annars nä…

5. I Am Pusheen the Cat har charmat många, men jag ser verkligen inte poängen. Visst, det finns några smarta kattiakttagelser, men mest känns det som en aldrig sinande ström försök att pumpa folk på pengar med en söt karaktär som egentligen inte alls är särskilt rolig.

4. Slumpens spöke var konstig. Och tråkig.

 

3. The Last Four Things är uppföljaren till The Left Hand of God, som jag gillade. Men när jag äntligen fick dyka ner i denna den andra boken tog det tvärstopp – plötsligt kunde jag inte alls komma på vad som var bra med första boken och la uppgivet ner läsningen efter 80 sidor.

2. 5:2-kokboken förtjänar minsann sin plats på pallen här, den var inte alls bra. Mina klagomål inkluderar ilska mot info-texten i början, där 5:2 beskrivs som en metod för att främst gå ner i vikt, något jag inte alls tycker stämmer (det handlar om så mycket mer för mig, viktnedgång är mer en bonus). Dessutom innehåller recepten konstiga ingredienser som jag inte vet var jag kan köpa och VARFÖR i hela fridens dar lägger Angela Dowden sådan vikt vid att göra kalorisnåla efterrätter? Så jäkla onödigt! Sedan skulle jag vilja att någon korrläste kaloriinnehållet i recepten, för jag litar inte alls på att det stämmer. Nej, inge bra…

Mina 5:2-inlägg hittar du här.

 

Sämst 2014 blev dessvärre senaste delen i en serie som jag tidigare älskat, för vad var det egentligen som hände med Lou!? Jag vet att jag inte är ensam i min förvirring, vi är många som känner oss bortkollrade, som inte alls känner igen Lou eller det mysiga Frankrike där hon brukade bo. Nu är sommarsol och baguetter utbytta mot scifi, rosa kristaller och hypnotiserade vita kaniner. Låter det snurrigt? Det är det.

 

Imorrn blir det roligare – då är det dags för de bästa böckerna jag tog mig igenom 2014!

6 kommentarer:

  1. Har inte läst en enda av dessa, och det är väl kanske lika bra det :)

    SvaraRadera
  2. Tur att jag inte läst någon av dem då.

    SvaraRadera
  3. Vet att det tar sjukt mycket tid i anspråk men jag gillar verkligen dina olika videos så jag skulle gärna se fler sådana.

    SvaraRadera
  4. Jag vill verkligen se mer när du målar framför kameran!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...