tisdag 6 januari 2015

Dash och Lilys utmaningsbok

Vill du ha ett lästips inför nästa jul? Då är det denna som gäller.

Ni har sagt åt mig att läsa Dash och Lilys utmaningsbok och det var väl tur att jag till slut lyssnade. (Även om det tog ett par år.) För detta är verkligen en julig, gullig och lagom romantisk liten bok. Det är inte det bästa jag läst, men den är oförarglig och under julen passade den utmärkt, med sitt julstök och boknörderi i New York.
   Om någon lyckats missa den så är det berättelsen om två tonåringar som aldrig mötts: Lily lämnar utmaningar i en röd anteckningsbok i en bokhandel och Dash plockar upp boken och följer anvisningarna. De skickar sedan boken mellan sig och frågan är hur det ska gå när de möts på riktigt. Jag älskar idén med anteckningsboken, vilket härligt sätt att träffa nya människor!

Dash och Lilys utmaningsbok är ett samarbete mellan David Levithan och Rachel Cohn och jag märkte en tydlig skillnad mellan deras texter. Tyvärr störde jag mig ibland på Dashs berättarröst, han har något fånigt besserwissrigt, nästan lillgammalt, över sig. (Påminde tyvärr en del om Holden i Räddaren i nöden, som jag inte alls stod ut med.) Som jag förstått det är det David Levithan som skrivit Dashs kapitel, något som inte bådar särskilt gott inför Jag, En som står här i olästhyllan… Hoppas verkligen inte att jag får den känslan även där.

Nåväl, Dash och Lilys utmaningsbok var söt och läsvärd och julmysig – jag föreslår att du försöker lägga vantarna på X publishings fina utgåva innan den försvinner.

goodreads-snitt: 3,87
adlibris bokus cdon

Nyutgåva från Gilla förlag: adlibris bokus cdon
engelska: adlibris bokus cdon | adlibris bokus

4 kommentarer:

  1. Jag läste den för ett tag sedan och det är verkligen en mysig bok! :)

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är den mysig! :) Måste ta tag i att läsa om den, mest bara för att få åka tillbaka till New York och The Strand. ^^

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte mycket om den och tycker att X Publishings omslag är det finaste.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...