tisdag 2 december 2014

2 december 2014

dec02Välkommen till Potatens adventskalender 2014, ett hopkok inlägg om sådant en bokpotat tycker är viktigt. Det är klart att jag ska ha en adventskalender, det är klart att någon ska vinna en awesome bok eller två och det är klart att du ska vara med och leka!

Idag blir det en liten video som får potaten alldeles bokglad. Jag har länge sneglat åt hans böcker, men än har ingen av dem hittat hem till mig. Det är för ynkligt egentligen…

 

 

Varför har jag ingen bilderbok från denne man? Det bör åtgärdas. Snarast!

 


Dagens fråga
Vilken av Oliver Jeffers böcker är bäst/vilken vill du helst läsa? Kan du tipsa om någon annan awesome bilderboksförfattare jag kanske inte känner till?

(Svara senast 23 december kl. 23:59.)

11 kommentarer:

  1. Funnen och vunnen är min favorit av Jeffers! Hade gärna haft hand Box med tre små bilderböcker på svenska hemma!
    Har du läst Jimmy Liaos bägge bilderböcker som hittills blivit översatta till svenska. Han är så skicklig! Det är bilderböcker för äldre barn/vuxna. Dels fantastiskt fina, konstinspirerade Stjärnenatt, dels den filosofiska Skogens hemligheter. Så vackra och tänkvärda böcker!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte hört talas om, men efter en snabb googling verkar de lovande. Och det finns ju på bibblan - tack för tipset! :)

      Radera
  2. Jag är faktiskt inte så mycket för bilderböcker, och har aldrig läst vare sig Oliver Jeffers, eller någon annan jag kan komma ihåg nog för att rekommendera. Det blir väl så att jag föredrar "vanliga" böcker istället, men jag är säker på att jag går miste om mycket. :)

    SvaraRadera
  3. Och som vanligt levererar vår bokpotat härliga tips på illustratörer. Jeffers var jag tvungen att söka lite på för att hitta den jag var mest intresserad av men måste nog säga att The Incredible Book Eating Boy får ta hem det priset. Jag menar, titeln säger väl allt? ;D Bilderboksförfattartips (oj, långt ord!) överlåter jag nog åt dig då jag alltid får mina tips härifrån. Men om jag skulle tänka efter lite så kan jag ju nämna Nina Hemmingsson som jag funnit alldeles nyligen med hennes nya bok Snyggast på festen. Feministiska berättelser i bilder, kan det bli bättre? :)

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig läst något av honom, det blir mest kapitelböcker för min del vilket är synd men jag har nog aldrig lärt mig att uppskatta bilderböcker tyvärr. Men bloggaren bakom http://mymilktoof.blogspot.se/ har släppt en bok med hennes tänder figurer och den är helt klart läsvärd!!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig hört talas om honom heller och kan därför inte säga exakt vad jag är nyfiken på hos honom direkt. Men han är ju absolut ett tips förstår jag! Jag är ju ganska förälskad i Sven Nordqvist sedan jag var yngre och Shaun Tan, men dessa båda har ju du redan pejl på! (; I övrigt har jag inte lagt så värst många illustratörer på minnet vid namn... Tyvärr. Jag vet ärligt talat inte exakt varför det blivit så (men nu för tiden har jag tur om jag kommer ihåg en författare till en viss bok!). ;O (;

    SvaraRadera
  6. Jag har nog tyvärr inte läst något av honom, även om jag tror att vi har haft någon av dem på jobbet. Men den bok som låter allra mest spännande av honom och som jag gärna hade läst är helt klart The Incredible book eating boy. Tänk om man hade kunnat tillgodogöra sig allt som stod i böcker genom att äta upp dem. Hade varit toppen.

    SvaraRadera
  7. How to catch a star är den enda jag har läst, men den är underbar ! ett ställe jag gillar i boken är ''He thought he could fly up in his spaceship and jsut grab the star. But his spaceship had run out of petrol last tuesday when he flew to the moon.''

    En rätt ny bilderboksförfattare jag upptäckt är Lauri Ahonen som just nu har en bok ute som heter Jaybird. Googla och kolla vilka fina bilder. Dock väldigt mörk och dyster men oj så fin enligt mig !

    SvaraRadera
  8. Av Oliver Jeffers har jag inte läst mycket som fastnat i minnet. Men "Den sitter fast" (eller vad den heter..?) tycker jag är jättebra. Och rolig.
    Pija Lindenbaum kanske? Eller henne du kanske vet men inte fastnat för? Jag tycker hennes böcker är så himla smarta och mitt i prick. Hon är nog min favorit. (Förutom Shaun Tan då, men honom vet jag att du känner till)

    SvaraRadera
  9. Jeffers har jag missat, men en av mina favoriter är Stina Wirsén som skriver Vem-böckerna (t.ex. Vem blöder och Vems mormor). Suveräna böcker med skenbart enkla bilder som förmedlar känslor så på pricken. Kan läsa dem om och om igen trots att jag inte direkt tillhör målgruppen...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...