måndag 11 augusti 2014

Burial Rites av Hannah Kent

Trots att jag haft den på önskelistan i ett år blev det ett infall i Edinburgh som gjorde att jag till slut drog med Burial Rites hem. Oftast dras jag till böcker med ett ganska högt tempo, men ibland dyker böcker upp som överraskar, böcker där det är karaktärerna som är grejen. Och ibland, bara ibland, så är det en sådan bok jag behöver: ibland blir jag alldeles betagen istället för uttråkad.

 


Åh, vad bra böcker luktar gott!

 

Island 1829. Agnes har dömts till döden för ett dubbelmord och nu tvingas en främmande familj att ge henne husrum i väntan på avrättningen. Där finns också den unge präst som skall vägleda Agnes, få henne att acceptera det som ska hända och botgöra för att komma till himmelriket. Alla har de hört ryktesvägen vad som hände den där natten när två män dog, men Agnes själv säger inte mycket. Burial Rites är hennes berättelse och vi får den berättad dels ur hennes synvinkel, dels ur prästens. Här finns även brev, domstolsbeslut och annat som (jag tror) är från den verkliga processen 1829. För jo, detta är baserat på en verklig händelse, en händelse som de flesta islänningar idag verkar känna till och kanske är det därför Agnes kryper mig så nära.

Ååårgh, så jag föll för denna bok! Språket är underbart, det gör i det närmaste landskapet till en karaktär, till något som driver läsningen framåt. Det kommer liksom så nära inpå och plötsligt känner jag mig nästan lite instängd där jag ligger i soffan och läser – jag behöver också de isländska vidderna och kanske till och med en snöstorm.
   Tänk att något som är så lugnt berättat kan bli en sådan bladvändare. Kan tänka mig att vissa finner den åt det sega hållet, men det är för jäkla snyggt skrivet och jag uppmanar alla att ge den en chans. Själv visste jag aldrig vart den var på väg 0ch kom inte riktigt på varför det var så spännande, men jag kunde inte lägga ner boken. Riktigt, riktigt bra!

 

Island, denna fascinerande ö mitt ute i havet. Varför, o varför har jag inte varit där än?



Burial Rites

Hannah Kent 2013
Picador 2014
355 sidor
ISBN: 9781447233176
goodreads-snitt: 3,99

adlibris bokus cdon
svenska: adlibris bokus cdon

 

Jag är svag för det första omslaget (originalet) och föredrar det framför det jag nu köpte. Inte för att jag tycker de engelska omslagen med fjädrarna är fula, det första är bara så mycket snyggare. De översatta varianterna gillar jag däremot inte, särskilt inte det svenska.

5 kommentarer:

  1. Älskar uk omslaget, de suktade jag mycket efter när jag jobbade där =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tog inte med dig hem? Miriam då...!

      Radera
    2. hade redan mer än jag kunde få med mig hem...

      Radera
  2. Men alltså ÅK DIT! Vi var där nu i somras och herregud... jag är helt kär. Bästa stället ever. Spec skönt om man som jag AVSKYR för mycket värme en längre tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång jag planerar en redi resa blir det nog Island :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...