torsdag 5 september 2013

Tiger Lily av Jodi Lynn Anderson

När inget annat hjälper så brukar ungdomsfantasy kunna dra mig upp ur mina lässvackor. Det var med den förhoppningen jag tog tag i Tiger Lily av Jodi Lynn Anderson; nu skulle det bli indianer, pirater, vilda pojkar och Peter Pan.

IMG_6486
Från baksidan: Before Neverland faded into myth, it was a remote and dangerous island filled with deadly mermaids, psychotic pirates, and watchful faeries. And before Peter Pan belonged to Wendy, he belonged to the girl with the crow feather in her hair...

 

Det här är alltså boken om femtonåriga Tigerlilja, indianflickan i Peter Pan. Men det är inte hon som berättar utan vi följer istället älvan Tingeling. Smart drag! På det sättet får vi nämligen reda på sådant som Tigerlilja inte har en aning om: var piraterna är och vad de gör, vad Peter sysslar med och  vad sjöjungfrurna funderar på. Eftersom älvor kan höra tankar från dem de är nära så vet vi ändå vad Tigerlilja tänker och får en överraskande trovärdig berättare. Jag hör att jag låter rätt nöjd här, hmm…

Boken är bra; ja, det är den! Men jag brydde mig egentligen aldrig om hur det skulle gå och ryckte lite på axlarna när jag var klar, trots att slutet är riktigt bra. Den här lässvackan har som bekant varit både efterhängsen och jävlig och dessvärre sabbade den Tiger Lily totalt för mig. Det är egentligen inget fel på den, den har allt jag brukar älska och författaren är smart; det är snarare mig det är fel på. Betyget blir en trea men det är egentligen oväsentligt för jag är ingen tillförlitlig betygsättare här. Tycker ni den verkar intressant så föreslår jag att ni ger den en chans!

 


Tiger Lily

Jodi Lynn Anderson 2012
Harper Teen 2013
292 sidor
ISBN: 9780062003263 (riktigt tunna billiga pärmar)
goodreads-snitt: 3,91

häftad: adlibris bokus cdon

6 kommentarer:

  1. Känns som en perfekt bok för min trettonåring, jag ska tipsa henne! Hon har ingen lässvacka, så det kanske funkar bättre för henne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den här kan vara riktigt bra om man är upplagd för den :) Hoppas den passar!

      Radera
  2. Köpte den till min Kindle för ett tag sen men får väl se när den blir läst!

    SvaraRadera
  3. Åh! Denna bok låter ju hlt ljuvlig =)! Äventyr/ Peter Pan; right up my alley! Tack för tipset!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Det är mer indianer än Peter Pan, men låt inte det hindra dig :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...