söndag 17 juni 2012

11 frågor som blev 22, del 2

Fy fanken, jag är verkligen inte snabb! Förlåt! Ni får ju säga ifrån, skälla och slå lite lätt på mig så jag får tummen ur. För ett tag sedan knåpade jag ihop aplånga svar till Mans funderingar, här följer andra utlovade delen av den där utmaningen som cirkulerade för en halv evighet sedan. Dags för Bellas 11 frågor!

 

1. Vad för spännande facklitteratur äger du?

Jag har en hel del facklitteratur, till minne av diverse högskolekurser, men dem struntar vi i. De faktaorienterade böcker jag har i hyllan som jag verkligen vill läsa precis just nu är Försvunnen värld, Yarn Bombing och Stora döden. Jag är grymt pysslig och sanslöst intresserad av forntiden. Jag intresserar mig för hur människor levde för länge sedan, inte för vilken kung som satt på vilken tron och vad högdjuren sysslade med. Digerdöden har fascinerat mig sedan mellanstadiet och sedan jag i höstas besökte de enorma utgrävningarna längs E22:an har intresset för de allra första som bosatte sig häromkring etsat sig fast. Sommarläsning!

 

 

2. Vilket är det snyggaste omslaget du sett?

Hmm, svårt…  Minnet är för kort för att klara av det här. Nyligen är det The Children’s BookNattens cirkus och Wither som sticker ut – riktigt snygga!

 

3. Vilket bokkaraktär påminner mest om dig?

Det här är ju egentligen en fråga för någon som känner mig. Nåja; Hermione ligger risigt till. Lite (eller mycket) utanför, en påläst besserwisser som ibland bara inte kan låta bli att visa hur smart hon är, men som i grund och botten alltid vill folk väl. Vill däremot gärna tro att jag inte är så bortkommen som hon verkar vara inom vissa områden – jag hade ju inte haft några problem med att lära mig flyga och hade lätt platsat i quidditch-laget. ;) Hon verkar inte heller lika kreativt lagd som Eder potat.

 

 

4. Favorit-läs-plats?

Detta är riktigt säsongsbetonat och eftersom jag har en förmåga att gilla läget blir det många svar. Vår: Ute! Tills blodet försvunnit ur fingrarna, torgvantar till trots. Sommar: Ute i solen en halvvarm dag, i skuggan en helvarm dag. Stranden kan vara mys. Och båten! Jag är inte kräsen ;D Höst/Vinter: Inne, med vinden susande utanför. Vilken dag som helst efter jobbet: I solen på parkeringen vid Augerums kyrkogård på vägen hem.

gem

 

5. Vilken bok har du blivit mest berörd av och varför?

On the Beach av Nevil Shute. Den satte sig. Fy fan, vad den satte sig! Jag satte mig in i det ofattbara som drabbade människorna och det låg sedan i min hjärna och pyrde en vecka. Liten SPOILER-VARNING utfärdas här: Sedan drömde jag en natt att jag satt i en stuga i skogen med bror min och vi såg geigermätaren visa högre och högre. Jag hade tidigare (i drömmen) känt mig förberedd och rofull inför det som väntade, men sen kom paniken. Allts oundviklighet slog till. För mig är detta det allra värsta, för det fanns absolut ingenting jag kunde göra. Jag klarar inte av när något gör min lillebror illa… I drömmen förstår jag att det är över. När mätaren gick i topp och hans hud började bubbla vaknade jag äntligen. Usch, blir tårögd bara jag tänker på det... :’{

 

6. Vilken är din favorit-bok-serie?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: “OMG, HARRY POTTER!!!” Tråkigt svar...? The Castle Series av Steph Swainston (som ingen verkar ha läst). Åh, Jant! ^^ Disneys The Archieve Series är helt grymt fin! Vill ha dem allihop, men skulle kosta mig en mindre månadslön att införskaffa…

 

7. Vad hade du för favoritbok när du var liten?

Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen och Roald Dahls Danny bäst i världen. <3

lupiner

8. Vad var den sista meningen du läste i den bok du läser just nu?

“Först nu har du visat att du är beredd att ta del av din egen saga.”

 

9. Hungerspelen eller Engelsfors-trilogin?

Hungerspelen. Den är verkligare och mer skrämmande således. Cirkeln funkade för mig, men där vet jag fortfarande inte riktigt vad det är som är så ont. I Hungerspelen står detta klart direkt, och vem har inte känt sig överkörd av myndigheter en gång eller två? :/

 

10. Läser helst på: svenska eller engelska?

Originalspråk! Om jag behärskar det och det inte är på tok för invecklat och segt skrivet. Och varför i hela fridens dar skulle jag läsa en svensk bok översatt till engelska? Puckat. Läs mer här.

 

11. Sist men inte minst: Your All-Time Favourite?

Finns det en sådan? Tveksamt. Ytterst tveksamt. Men här är några som toppar just nu… Bästa deckaren: Jo Nesbos Huvudjägarna och Peter Loveseys The False Inspector Dew. Bästa scifi: On the Beach. Bästa fantasy: Steph Swainstons The Castle Series. Bästa soffbordsbok: Disney Archieve Series Design och Kor - en kärlekshistoria.

IMG_9221

Det var det, det!

1 kommentar:

  1. Haha, äh bättre sent än aldrig! ;) Kul att läsa! :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...