torsdag 8 mars 2012

I hyllorna: F

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven F. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

_   _   ___   _

Ff

böcker på F

The Finkler Question av Howard Jacobson. Trevlig semesterläsning från förra årets tripp till GranCan. Om judar och ickejudar, om att höra hemma och om utanförskap. Fick mig att skratta mer än en gång och gjorde mig sedan nästan lite illa. Ta er en titt och läs om ni tycker den verkar intressant!

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansome. En smått underbar liten mysteriehistoria som handlar om den nye bibliotekarien i en liten by på Irland. Men det blir inte alls som han hade tänkt sig. Det är charmigt och farsartat – jag gillar! Recenserad här!

Frankenstein av Mary Shelley. En riktig klassiker som jag snabbt tog mig igenom. Men den lämnade mig för irriterad för att jag riktigt ska kunna gilla den… Recenserad här!

Försvunnen värld av Maja Hagerman. Åååh, arkeolognörden i mig blir så lycklig! I somras besökte jag de stora utgrävningarna i trakterna kring Sölvesborg, där E22ans nya sträckning ska gå. Här, precis som i Uppland, hittar man fantastiska lämningar när en motorväg ska dras om. Det var fascinerande och jag njöt trots hällande regn… Har inte läst ut den här fina boken än, men det kommer jag helt klart göra. Nöjd så långt!

The False Inspector Dew av Peter Lovesey. Favoritboken från Bloody Murder-kursen jag gick på BTH. Den här är rolig och smart och sånt är jag väldigt svag för. Jag läser den igen och igen och blir genomglad. Jag tycker detta är så bra!

Främlingen i huset av Sarah Waters. En mysig liten berättelse om klasstillhörigheter och spökhistorier. Välskriven men avancerar sakta i ett nästan irriterande lågt tempo. Recenserad här!

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd eller Ee.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...