lördag 31 maj 2014

Sista veckan med Mademoiselle Oiseau: recensionsdags

Glad solig lördag på er, alla goa bokmänniskor! Det är majs sista härliga dag och därmed går jag och Johanna i mål med vår gemensamma läsning av Boken om Mademoiselle Oiseau. Idag blir det tankar om veckans läsning och en recension av hela boken – allt är spoilerfritt.

I sista tredjedelen av Boken om Mademoiselle Oiseau blir saker och ting ännu konstigare och alltför ofta lyfter jag halvirriterat på ögonbrynet och hoppas på en förklaring, men det kommer aldrig någon. Som jag skrev förra veckan så har jag svårt för ologiska vändningar; jag tycker inte om när jag inte förstår, när författare hittar på saker utan att jag har en möjlighet att bena ut vad det egentligen är som försiggår. Och tyvärr fortsätter den här boken att vara sådan. Är det magi eller inbillning? Jag vet inte; allt jag vet är att min hjärna inte köper det. Det är inte dåligt, men det är inte för mig.
   Det som första 50 sidorna var kufigt udda och spännande blev sedan mest bara konstigt och gör att jag lämnar Boken om Mademoiselle Oiseau med illustrationerna som bästa minnet. Jag hade velat få reda på mer om Mademoiselle Oiseau, vem hon egentligen är, hur hon fungerar och hur hennes konstiga rum hänger ihop. Nu får vi ingenting om det, vi lämnas undrande och jag kan inte låta bli att tvivla på om vi (både vi som läser och Isabella) har fått tillräckligt från Oiseau för att hon ska hinna ge några bestående men. Den här boken kommer förmodligen att för mig bli något att bläddra i när jag behöver bläckplumpsinspiration, själva berättelsen är nog dessvärre inte något jag kommer att sakna och leta mig tillbaka till. Men det är trots det en riktigt tjusig bok som gör sig väl i bokhyllan.

Vill du veta mer? Läs gärna mina tankar efter första veckan (spoilerfritt) och efter andra veckan (spoilervarning utfärdas där), där finns även länkar till Johannas inlägg varje vecka. Hennes slutord om Boken om Mademoiselle Oiseau hittar du här.

 

Återigen tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret och tack till Johanna på Sincerely Johanna för dessa veckors trevliga meningsutbyte.

Provläs hos smakprov.se


Boken om Mademoiselle Oiseau
Andrea de La Barre de Nanteuil 2014
Lovisa Burfitt (illustratör) 2014
Rabén & Sjögren
139 sidor
ISBN: 9789129690064
goodreads-snitt: 4,67

adlibris bokus cdon

 

 

2 kommentarer:

  1. Sent ska syndaren vakna och nu har även jag bloggat om veckans läsning. Tack för en rolig läsning tillsammans med dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...