lördag 17 maj 2014

Första veckan med Mademoiselle Oiseau

Hoppas alla har en underbart somrig lördag, här skiner solen som bara den. Lite regn hade i och för sig inte skadat, men jag får rejäla muskler av allt vattenkannebärande. Nog om det! Veckan har ju bjudit på gemenskapsläsning med Johanna (Sincerely Johanna), vi har tagit oss till sidan 47 i Boken om Mademoiselle Oiseau. Här följer mina tankar om denna spännande bok och det är idag spoilerfritt.

 

 

När vi lär känna Mademoiselle Oiseau är det genom de spår hon lämnar på omgivningen; det är hennes katter, hennes inköpslista och plötsliga svordomskaskader över gatan. Hon är mystisk och kufig, inte som alla andra. Jag satt och flinade och hade det trevligt när jag läste om henne och just därför blev helomvändningen så upprörande när vi lär känna Isabella.
   Isabella är en grå varelse som ingen ser, som ingen bryr sig om; det kunde varit jag på högstadiet/gymnasiet. Jag vill bara fånga in henne, få henne att upptäcka hur enastående hon är och jag hoppas och tror att det är just det som Mademoiselle Oiseau kommer lyckas med, för visst känns det väl som att det är vad den här boken handlar om? (Säger Elen som, som vanligt, inte ens läst baksidestexten av rädsla för spoilrar.) Men hur kommer deras vänskap att påverka Mademoiselle? Jag ser fram emot att följa denna härliga människa, omtänksam och egen, när hon drar Bella ur sitt gråa skal.

 

 

Texten funkar fint, berättelsen berör, men vi måste bara prata lite om illustrationerna. Människa, hur bra är inte Lovia Burfitt på bläckplumpemålande?! Hennes bilder berättar vem Mademoiselle Oiseau är, likaväl som texten, och de får det att kreativitetsklia i mina fingrar. Fastnade särskilt för linjerna i bilden av fasaden på sidan 8, Oiseau på sidan 10 och sidan 24- jistanes, vad grant! Lovisa är grym och glädjande nog har vi två tredjedelar av boken kvar.

 

Nu ska jag baka tårta, plocka kajplök och försöka hinna rita lite innan kalasgästerna kommer. Läs gärna även Johannas tankar kring första delen av denna granna bok och lämna en kommentar om du hakar på och läser med oss. Jag önskar alla trevlig läsning, så ses vi igen om en vecka, då på sidan 91.

2 kommentarer:

  1. Åh detta verkar vara en superfin bok. Vilka illustrationer!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen superfin, leta upp och bläddra lite i den! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...