torsdag 15 maj 2014

Daughter of the Forest av Juliet Marillier

Det går en fantasyvåg genom bokbloggarhavet, har du känt av den än? Efter novelltemat i april kände jag för något mastigt, något att drunkna i – det blev dags för en tegelsten, det blev dags för fantasy.

Daughter of the Forest är första fristående och, om jag får tro på min gode vän CastleFlax, bästa boken i serien om Sevenwaters (dvs. man behöver inte läsa fler böcker om man inte absolut vill). Det lät lovande, så jag tog tag i den, satte mig i solen och började läsa. Vi följer Sorcha, yngst och enda systern i en syskonskara på sju. Hennes far är omtyckt lord i ett irländskt landskap som ligger i krig med de magilösa britterna. När Sorchas bröder råkar illa ut är hon den enda som kan rädda dem, men hon är förbjuden att säga ett ord innan förtrollningen brutits. Vi följer hennes tysta uppdrag och alla fasligheter hon råkar ut för.
   Början var intressant, det hände inte jättemycket men det tuffade ändå på. Sedan begick jag det gruvliga misstaget att råka läsa en rad i baksidesbeskrivningen. Whyyy?! Baksidestexten talar nämligen om vad som händer riktigt sent i boken, först när vi närmar oss 400 sidor har allt som spoilas på baksidan hänt. Det är inte okej. Det är verkligen inte okej! Varför gör man såhär?! Därefter kändes boken stora delar seg och förutsägbar.
   Ett problem som dyker upp i fantasy alltför ofta är hur författare faller ner i en mossig kvinnosyn där tjejer aldrig förväntas ha något att säga till om i sina egna liv. Hur kan bröder som älskar sin lillasyster aldrig ens kommer på tanken att fråga henne vad hon själv tycker innan de bestämmer vad som ska hända med henne? För mig hade berättelsen klarat sig utan detta och det gör mig så fruktansvärt förbannad och besviken på Daughter of the Forest, jag hade förväntat mig mer.
   Kanske är det bara jag som har råkat sätta mig på tvären, den här boken har nämligen älskats av boktokar som jag gillar. Är du intresserad av Daughter of the Forest men tycker att jag är väldigt negativ, läs exempelvis Misty på The Books Rats recension – hon älskar den.

Sammanfattningsvis en riktigt välgjord bok som tyvärr för mig överskuggas av baksidesfiaskot (och den seghet som därpå följde) samt bristen på jämställdhet mellan kvinnor och män. Är du inte lika känslig som jag på dessa punkter så skulle du förmodligen gilla Daughter of the Forest. Men håll dig borta från baksidestexten!

 


Daughter of the Forest

Juliet Marillier 2000
Tor Books 2002
560 sidor
Sevenwaters #1
goodreads-snitt: 4,29

adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...