tisdag 19 mars 2013

Facit blev kärleksförklaring

Nu ska ni få en inblick i hur min hjärna fungerar. Bland alla bokstäverna i den där kameleontlabyrinten dolde sig nämligen ett typexempel på hur tonårspotaten fungerade. Och jag tror banne mig att den något vuxnare potat jag numera är tänker likadant.

Svaret på pysseldeltävlingen var alltså Fred Weasley. Det kunde man lista ut bl a här, här och lite otippat här.

PHELPS2-1
Bild snodd från Harry Potter Wiki.

Men det intressanta är egentligen svaret på frågan: Varför Fred och inte George?

Jo, det finns en anledning…
   Jag läste de flesta Harry Potter-böckerna i tonåren och när jag på allvar blev kär i Weasley-tvillingarna gick jag på gymnasiet i en väldigt röd samhällarklass (2001-2004). Vi skrev moderna texter till proggklassiker på svenskan, debatterade inför EMU-valet i matsalen och protesterade mot kriget i Afghanistan genom att skrika “Usch och blä för Bush och Blair” på gatorna i staun (schemalagt under skoltid, naturligtvis).
   Man kan ju inte satsa på bägge bröderna, nån måtta får det vara, så när jag ställde mig frågan vilken tvillingbroder som lockade mest blev valet enkelt. George valdes helt enkelt bort pga. det Bush-hat som hans presidentnamne låg bakom. Icke, sa Nicke, att jag där och då kunde falla för en George. Det var ju fred vi ville ha och en Fred fanns ju att tillgå. Så barnslig är jag! Fånigt, va? Detta ledde till många tårar några år senare när sjunde boken kom och jag dog en smula… Men aldrig att jag överger honom och byter till George såhär i efterhand. Nej, nej, nej. Det är jag och Fred.

Fred och George osar livsglädje och en ovilja att finna sig i orättvisor.  Precis såna människor vill jag omge mig med. Precis sån vill jag vara.

4 kommentarer:

  1. Ah. Det var ju iaf en bättre förklaring än den jag började tänka när jag läste. Att du helt enkelt tyckte att den ena av dem var snyggare än den andra i filmatiseringen. För alla som någon gång känt enäggstvillingar vet att de är inte lika lika som utomstående tror :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tänker inte ta mig vatten över huvudet och påstå att jag ser skillnad på skådespelarna. Rowling ska ha sagt att det är vissa skillnader på karaktärerna i böckerna men i ärlighetens namn är det inget jag lagt märke till heller. Försöker fokusera lite mer på deras skillnader nu när jag läser om serien men det går sådär :)

      Radera
  2. Hahaha o jag som tog bort w och y av alla bokstäver snacka om att va ny på din blogg då! Sorry. Men rolig tävling tyckte jag ändå! Hoppas du kryar på dej snart!
    KRAM CISSI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja då gjorde du det ju onödigt svårt för dig ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...